Sector-winnaar Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2017
Ewa Szalwinska vindt zichzelf geen ondernemer. Maar hoe moet je het dan noemen wanneer de van oorsprong Poolse een organisatie heeft opgebouwd die duizenden klanten met Oost-Europese achtergrond financieel adviseert, persoonlijke bijstand levert en de Nederlandse taal leert?
“Ik ben nog lang niet klaar met Poolse zaken doen.” De nieuwste uitbreiding van AdviesPol – taaltrainingen ‘Nederlands als Tweede Taal’, in samenwerking met stichting Nostri Mundi – is nog maar twee jaar geleden succesvol uit de grond gestampt. En toch ziet Szalwinska alweer nieuwe mogelijkheden: “Totnutoe werken wij voor individuele personen. De volgende stap kan dienstverlening aan bedrijven met Poolse medewerkers zijn. Daarnaast kunnen wij ook instanties en overheden adviseren over inwoners met een Poolse achtergrond. Ik weet nog niet waar het precies heen gaat, maar zie graag wat er verder op mijn pad komt.”
Oost-Europeanen in Nederland (waarvan zo’n 80% Polen) weten Adviespol na zes jaar goed te vinden. De adviespraktijk heeft inmiddels duizenden klanten die niet alleen uit de regio komen, maar ook van verder weg. De kern van de dienstverlening is advies over financiële en juridische zaken, over instanties en scholen en over huisvesting en gezondheidszorg. Naast de taaltraining verzorgt AdviesPol ook tolk-vertaaldiensten, hiervoor zet zij zzp-ers in.
“Maar eigenlijk ga ik in op iedere vraag van mijn klanten. Ik heb een groot netwerk en onderhoud contacten met vele instanties en andere dienstverleners, zodat ik mensen met allerlei vragen kan bijstaan of doorverwijzen.”
“Iedere immigrant heeft een helpende hand nodig wanneer hij/zij zich komt vestigen. Dat zijn grote zaken – als hoe begin ik hier een zelfstandig bedrijf, kleine zaken – waar kan ik met mijn kind terecht op een lagere school, of onmogelijke zaken – zoals een Belastingdienst die wel vraagt om een DigiD, maar vergeet dat buitenlandse werknemers er geen hebben.”
“Ieder stapje dat ik met het bedrijf heb gemaakt komt voort uit de vraag van mijn klanten. Zodoende kan ik nu een heel breed pakket aan diensten leveren. De volgende stap zal komen uit de contacten die wij daarbij opdoen. Ik zie vele bedrijven waar meerdere Oost-Europeanen werken. Dat zijn inmiddels blijvertjes en die maken langzamerhand promotie. Bedrijven willen die medewerkers helpen met taal- en andere cursussen. En zij willen meer weten over de Oost-Europese cultuur.
Ik haal mijn voldoening uit wat ik voor mensen mag betekenen. Daarom richt ik mij niet op mijn ‘carriere’ en denk ik ook niet in termen van ‘adviesproducten’. Ik richt mij op de behoeften die ontstaan bij de ontwikkeling van mijn klanten. Daarmee kan ik makkelijk zeven dagen per week vullen.
In 2014 werd Ewa Szalwinska genomineerd voor de verkiezing van de ‘Pool van het Jaar’ in de categorie Business. De verkiezing wakkerde haar competitiedrang aan, maar zij won hem niet. “Nu wil ik die Sterkste Schakel ook proberen te winnen.”
Nesse 40
2741 ES Waddinxveen
De andere 6 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2017.