Detailhandel Non-food (overig) | 2020
Midden in het hart van de streek waar de grootste bloemenhandelaren van Europa zijn gevestigd heeft Marjolein van Essen haar eenpersoons bloemenzaak in Katwijk. Is ze daarvan onder de indruk? “Zeker niet. Bloemen zijn hier in de streek in overvloed verkrijgbaar. Maar mijn klanten waarderen de kwaliteit van de bloemen, de exclusieve vazen en mijn service.”
“Ik verkoop mijn klanten liever een mooi boeket waar ze lang plezier aan hebben dan een goedkoop bosje dat dan ook maar zes dagen staat.” Marjo zoekt online de bloemen uit bij haar vaste leverancier, maar neemt ze pas mee wanneer zij ze gezien heeft. “Ik ga iedere dag naar de veiling en heb dus altijd mooi, vers aanbod. Ik volg de seizoenen, zodat er telkens wat nieuws te zien is in mijn zaak.” Een stijlvolle zaak trouwens, aan de Rijnstraat tegenover de Turfmarkt. “Het is een centrale plek waar mijn klanten uit Rijnsburg, Katwijk en Valkenburg makkelijk kunnen komen.”
Een compleet bedrijf met een persoonlijke aanpak
“De winkel is de plek waar ‘losse klanten’ op bezoek komen en waar ik plek heb om mijn zakelijke klanten en klanten voor speciale gelegenheden ruim kan ontvangen. Toen ik mijn eigen bedrijf begon wilde ik dan ook per sé een grote tafel midden in de zaak hebben. Daar kunnen klanten in alle gemak hun wensen over bloemwerk met mij bespreken.” Naast bloemen en planten heeft Marjo zich toegelegd op een exclusief assortiment potten en vazen. “Bij het inkopen volg ik mijn eigen gevoel.” Een gevoel dat in bijna dertig jaar is gevormd. “Ik heb op de markt gestaan, in winkels en kiosk en heb de vakopleiding bloemist gehaald. Vakmatig zit dat wel goed dus, maar ik wil vooral doen wat goed voelt voor mij en de klant.”
Bloemen zijn en blijven een prachtig middel voor een bedrijf om de sfeer te verbeteren, om klanten blij mee te maken en om medewerkers in het zonnetje te zetten. Bedrijfsklanten krijgen van Marjo dan wel wat méér dan alleen een bloemetje: “Het is leuk om hier ook de extra aandacht aan te geven. Zo lever ik boeketten in (leen)vazen die passen bij het interieur of de huisstijl van de klant. Uiteraard kom ik alles persoonlijk brengen. Voor jubilea en verjaardagen stel ik boeketten op maat samen. Juist voor bedrijven is die extra aandacht belangrijk. Daarmee bespaar ik ze tijd, terwijl de kwaliteit van de bloemen betekent dat de boeketten net wat langer staan.”
Service en kwaliteit staan bovenaan
Op de deur van Marjo’s zaak staat het esdoornblad van de Canadese vlag. “Ik ben in Canada opgegroeid, daar heb ik openheid en eerlijkheid meegekregen. Ik leef met klanten mee, zij met mij. In die sfeer past ook mijn service: ik breng bloemen thuis en klanten mogen vazen thuis uitproberen.” Wat Marjo geeft krijgt zij ook weer terug van klanten: “Zij zijn belangstellend naar mijn zaak en verwijzen op hun beurt mensen naar mij door. Dan ben ik blij en trots op mijn eigen zaak.”
Rijnstraat 62
2223 ED Katwijk aan Zee
De andere 4 genomineerden van Detailhandel Non-food (overig) in 2020.