Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2020
“Mijn klant moet voorop staan.” Rian Blankert kent het hele traject van leerling, medewerker tot partner van een groeiend accountantskantoor met álle disciplines. “Maar in 2012 heb ik voor mijzelf – en mijn klanten – aan de rem getrokken. Nu is de afstand tussen mij en mijn klant weer minimaal en dat werkt een stuk fijner.”
“Ik verdwaalde steeds meer in kantoorgedoe. Begrijp mij goed, niet onbelangrijk, maar het ging ten koste van de tijd die ik met mijn klant kan besteden. In ons vak rekenen klanten erop dat je hen door en door begrijpt: niet alleen hun bedrijfsvoering, ook hun persoonlijke situatie en hun ambities. Uit die drie zaken maak je de best passende adviezen.”
Aanwezig en aanspreekbaar voor klanten
“Als het even kan besteed ik graag tijd bíj de klant.” Voor Blankert is dat de kern van het accountantswerk. “Dat is waar het gebeurt. In het bedrijf zie je wat er speelt, hoe zaken geadministreerd worden en hoe zij zich ontwikkelen.” Het levert Blankert en zijn medewerkers veel extra werk op, omdat er altijd meer vragen worden gesteld, “wanneer wij er toch zijn. Zo groeien wij in onze rol van adviseur die ook zijn handen uit de mouwen steekt.”
Online of schoenendoos?
Natuurlijk handelt BLACC zaken online af. “Wij werken met online boekhoudprogramma’s. Maar als de klant het fijn vindt dat wij de schoenendoos met bonnen verwerken, dan doen wij dat ook. Ik vind het ook geen terechte vergelijking. Voor ons gaat het erom om éérst de klant te geven wat hij nodig heeft. Daarna kan je de klant gaan opvoeden, maar ook alleen als dat uitkomt.”
Meegroeien en meedenken
“Eén van mijn opdrachtgever is schilder. Die begon voor zichzelf en liet mij de administratie doen. Toen nam hij mensen aan en ging ik de lonen doen. Hij kocht busjes en bleef groeien. Dat ging zo door totdat wij gingen praten over zijn verdiensten. Ik kon hem uitleggen dat hij net zoveel verdiende als toen hij nog een kleine zelfstandige was. Dan krijg je een goed gesprek over ondernemerschap en ambitie gebaseerd op cijfers.” Zo groeit BLACC mee met zijn klanten en denken zij ook mee.
Financieel advies steeds belangrijker
“De banken en de overheid laten het MKB steeds meer aan hun lot over. Vroeger hielpen banken mee met je financieringsaanvragen en de Belastingdienst deed zelf de beoordeling van je aangifte.” Volgens Blankert wordt het werk er niet makkelijker op voor MKB’ers. “Tegenwoordig kijken banken en de Belastingdienst alleen nog maar of je de plannen correct hebt ingediend. En dat moeten wij – de accountants – dan doen.”
Eerste onder de dienstverleners
Als eerste aanspreekpunt vervult BLACC graag een belangrijke rol: “Wij hebben snel in de gaten welke specialisten een ondernemer nog meer nodig heeft. Daarvoor kan ik een beroep doen op een netwerk met advocaten, fiscalisten, financiers en bedrijfsadviseurs. Dat werk doen wij niet zelf, maar wij zorgen wel voor een betrouwbare doorverwijzing.”
Nijverheidstraat 6
2222 AV Katwijk aan Zee