Sector-winnaar Bouw, Installatie & Techniek | 2016
Boot Natuursteen – van 1902 – is actief op drie terreinen: grafmonumenten voor particulieren; badkamers, vloeren, kozijnen, dorpels en winkelpuien voor bouwbedrijven; en het bedrijf levert vloeren, trappen, badkamers en andere elementen voor luxe jachten. “Ons werk is arbeidsintensief en we werken met kwetsbaar materiaal, dat maakt ons bijzonder,” zegt eigenaar Rob Mesman.
Rob Mesman trad in 2002, bij het 100-jarig bestaan van Boot Natuursteen, toe tot de directie, op het moment dat de laatste van de derde generatie Boot afscheid nam. Sinds 2014 is Mesman alleen eigenaar van het 18 man tellende bedrijf. “Onze visie is dat kwaliteit wint,” zegt Mesman. “Natuurlijk is de prijs ook belangrijk, maar we onderscheiden ons door een kwalitatief hoogwaardig product, uitgevoerd door specialisten die met speciaal gereedschap en de beste apparatuur werken. Ook goede nazorg, duidelijke communicatie en service vinden we belangrijk. Onze goede naam willen we niet te grabbel gooien, ook niet toen het de afgelopen jaren minder ging in de bouw.”
Voordeel bij Boot Natuursteen is dat het in verschillende markten actief is. Een mindere periode in de ene markt wordt opgevangen door meer werk in een ander segment. Vooral voor de divisie bouw was het een uitdagende tijd, maar ook de markt van grafmonumenten kent zijn eigen dynamiek nu steeds meer mensen voor cremeren kiezen en dus geen grafsteen meer nodig hebben.
Mesman: “In de bouw zijn we ons de afgelopen tijd meer gaan toeleggen op interieurwerk (badkamers, vloeren). Wat de grafmonumenten betreft, hebben we gekozen voor uitbreiding van de markt in de richting van Amsterdam, terwijl we tegelijkertijd onze showroom hebben vernieuwd, zodat klanten zich meer op hun gemak voelen en meer privacy hebben.” Bij de jachtbouw (Boot werkt hoofdzakelijk voor jachtenbouwer Van Lent op de Kaag) nam het werk juist toe. “Daar is het de uitdaging om mee te groeien met de klant; reden waarom we een nieuwe freesmachine voor het bewerken van lichtgewicht natuursteen hebben aangeschaft.”
En hoe zit het met de waardering van de klant? Wordt die gemeten? Mesman: “Reacties van klanten krijgen we direct, door onze intensieve manier van samenwerken. Dit zorgt ervoor dat je meteen weet of de klant tevreden is. En is er iets niet naar tevredenheid dan kun je dat meteen aanpassen. Zo hebben we in de bouw dagelijks contact met de uitvoerders. In de jachtenbouw werken we al decennialang samen met dezelfde partijen. Ook daar weet je dus wat je aan elkaar hebt. En bij de grafmonumenten heb je te maken met emoties, die vereisen dat je je werk in één keer goed doet. Eén verkeerd woord of verkeerde handeling kan de communicatie met de klant onder druk zetten. Gelukkig worden we vaak gebeld door klanten om ons te bedanken.”
Meer en Duin 21
2163 HB Lisse
De andere 8 genomineerden van Bouw, Installatie & Techniek in 2016.