Internationaal Zakendoen | 2020
“Het begint met lekker”. ‘Lekker’ blijft terugkomen bij het verhaal dat wij krijgen van de Menken keuken. “Wij werken met smaakpanels die al onze experimenten beoordelen. Wat grote ketens ons ook vragen uit te proberen of wat wij zelf bedenken, als de smaakpanels het niet lekker vinden, dan gaat het niet door.” Lekker betekent succes in de winkel. In Nederland en de rest van Europa.
“In 2013 zag Quint Menken (zoon van de oprichter) mogelijkheden om met de Menken keuken naar het buitenland te gaan.” Michiel van ’t Hek, algemeen directeur, en Hilbert Klop, financieel directeur, leggen uit hoe dat in zijn werk ging. “In veertig jaar was de Menken keuken in Nederland al uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor grote supermarktketens in Nederland. “Via één van de in Nederland werkende buitenlandse ketens kreeg Quint voet aan de grond bij hun activiteiten in ándere landen in Noord-Europa.” En de rest, zeggen ze dan, is geschiedenis.
Versproduct betekent extra uitdaging
In de afgelopen jaren breidde het bedrijf sterk uit in Sassenheim. “Wij hebben zeer bewust gekozen voor productie op één locatie. En wij wilden ook beslist niet weg uit de streek. Wij zitten hier goed ten opzichte van leveranciers en afnemers en hier wonen onze beste medewerkers. Om kwaliteit te kunnen garanderen willen wij alleen hier produceren.” Heeft dat invloed op de buitenlandse expansie? “Zeker wel, want wij maken een vers product. Wij moeten dus goed rekening houden met levertijden en bederf. Voorlopig zijn wij met deze aanpak dus vooral in Noordwest Europa actief. Maar die markt is al zo ontzettend groot, dat vinden wij echt geen probleem.”
Slim inspelen op trends
De Menken keuken maakt salades, sauzen en vleeswaren. “Dat is 45 jaar geleden begonnen met productiehoeveelheden ter grootte van één badkuip. Inmiddels maken wij bijna 800 unieke verschillende producten in enorme dagelijkse hoeveelheden.” De variatie is zo groot geworden omdat het volgens Van ’t Hek en Klop in het DNA van het bedrijf zit om klanten te verrassen. “Wij hebben een keuken waar wij ideeën van opdrachtgevers uitproberen. Maar wij zijn daar ook vooral zelf bezig om smaken te ontwikkelen. De inkopers van supermarktketens hebben wensen en verwachtingen, maar wij zijn de specialisten in smaaktrends. Dus worden hier vegan-sauzen en -salades of zoete hummus met chocola bedacht.” En ook al komt niet alles langs de smaakpanels, inmiddels kan de Menken keuken bogen op een enorme hoeveelheid leverbare smaakvariaties.
25.000 ton op jaarbasis
De hoeveelheden bij het bedrijf zijn indrukwekkend en daar wordt door ruim driehonderd medewerkers hard aan gewerkt. Maar ondanks grote getallen gaat het er verfijnd aan toe. “Deel de hoeveelheden door werkdagen en door het aantal verschillende producten en dan begrijp je dat wij heel precies moeten werken.” Denk daar ook het aantal ingrediënten bij, de soorten verpakking en de aflevervariaties en dan gaat het helemaal duizelen. “Dat wij dat proces hier in Sassenheim zo goed hebben leren doen maakt ons uniek en daarmee gaan wij in Europa nog heel hard groeien.”
Edisonstraat 2
2171 TV Sassenheim