demtech – dé importeur van scrap en demolitiontools in de benelux
Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2025
Op de tafel liggen de ontwerpen voor de belettering van de nieuwe truck van DemTech. Een grote 27-tonner voor het vervoer van de uitrustingsstukken voor sloop en recycling waar DemTech specialist in is. ‘Toen wij begonnen hadden wij één pickup-truck met een aanhanger. Inmiddels bezorgen wij slopers betonscharen, sloophamers, staalscharen en betonvergruizers tot wel 9 ton gewicht op bouwplaatsen in de hele Benelux. Dus hebben wij een grotere truck hard nodig.’
Het zijn imposante machines waar DemTech in Zoeterwoude zijn vak van heeft gemaakt. Met fijnzinnige precisie zetten ze brute kracht in om gebouwen, viaducten, bruggen en funderingen stapje-voor-stapje af te breken. ‘De sloopmarkt groeit nog steeds en de apparaten die wij verkopen en verhuren worden steeds zwaarder.’ Oprichter Ton Polak vertegenwoordigt al sinds 1981 diverse merken van machines voor de sloopmarkt. In 2005 begon hij zijn eigen bedrijf als importeur en verhuurder. ‘Mijn zoons Richard en Arthur hebben allang de touwtjes overgenomen.’
‘Wij zijn voor ongeveer zeven- à achthonderd sloopbedrijven in de Benelux hét aanspreekpunt voor de merken die wij voeren,’ zegt Arthur. ‘Wij leveren hen nieuwe equipment voor hun machines, wij zorgen voor onderhoud en wij verhuren daarnaast. Op die manier zorgen wij ervoor dat sloopbedrijven hún mensen en machines zo efficiënt mogelijk bij werken op zeer verschillende plekken kunnen inzetten.’ Dat doet het bedrijf met een bezetting van slechts zeven mensen. ‘Maar die zeven mensen hebben wel een grote impact op de soepele voortgang van bouwprojecten in de Benelux.’
‘Het werk van DemTech is een mooie mix van leveringen doen en diensten verlenen. Bij sloop, het verkleinen van brokstukken en het scheiden van de resten is alles gericht op efficiency. Onze belangrijkste klanten zijn dan ook de grootverbruikers. Omdat zij zich géén downtime van hun kostbare machines kunnen permitteren vertrouwen zij op ons. Het is,’ zegt Arthur, ‘stressig werk. Wij moeten snel schakelen tussen tijdstippen en locaties waar apparaten of monteurs beschikbaar moeten zijn. Behalve transport, betekent dit dat onze technici continu hard werken om sloopwerktuigen uit onze eigen voorraad en van klanten in optimale conditie te houden. Met een eigen voorraad grijpen wij niet mis bij acute vragen van klanten.’ En om die apparaten meteen zelf op de juiste plek te kunnen afleveren is de nieuwe vrachtwagen nodig. ‘Reken maar dat je die met zijn oranje schaar op een zwarte ondergrond nog veel vaker gaat zien.’
Handelsweg 4
2382 NG Zoeterwoude- Rijndijk