den hartog totaalbouw -
Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2024
‘Oplossingsgericht en goede vaklui met de dynamiek van een jong bedrijf. Luistert goed naar de klantwensen en komt afspraken na! Absoluut een aanrader !!’ Dat zegt Tim den Hartog niet over zichzelf, dat zeggen klanten over hem. Hij is er natuurlijk mee in zijn nopjes: ‘Eind dit jaar ben ik drie jaar zelfstandig, dus als je eerste eigen klanten zo tevreden zijn dan geeft dat veel vertrouwen voor de toekomst.’
Dat vertrouwen voor de toekomst had Den Hartog al opgebouwd in zestien jaar hard werken in de bouw. Daarbij ontwikkelde hij zich van 14-jarige ‘krullenveger’ tot projectuitvoerder. ‘Bij mijn laatste opdracht in loondienst was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van de bouw van vijf vrijstaande villa’s. Van de eerste schep in de grond tot de sleuteloverdracht aan de bewoners. In die opdracht kwam álles samen: van de wensen van bewoners tot en met het aansturen van bouwers en het organiseren van de volledige logistiek.’
Het energielabel vraagt om verduurzaming
‘Een van de redenen om voor mijzelf te beginnen is het plezier dat ik heb aan het verduurzamen van woningen. Dat zijn mooie uitdagingen die in ieder soort huis – monument, oudbouw, naoorlogse bouw – zijn eigen uitdagingen heeft. Er is nog veel werk te doen om voor al die huizen een beter energielabel te krijgen.’
Tim is de regelaar
‘Communicatie en afspraken nakomen zijn de belangrijkste taken van een aannemer. Bouwen is al moeilijk genoeg, maar word echt vervelend wanneer spullen of mensen niet op het juiste moment op de juiste plek aanwezig zijn.’ Den Hartog totaalbouw bestaat uit een bouwteam van vijf ondernemers, waarvan Tim de regelaar is, die er voor zorgt dat het bouwproces wel goed loopt. ‘En als dat een keer niet lukt, dan moet je daar helder over communiceren.’ Uit de reacties van zijn klanten kun je opmaken dat hij er bovenop zit. ‘Goed communiceren maakt het eigen werk ook makkelijker en ook dat is voor klanten prettiger: ons team kan lekker doorwerken.’
‘Ik mag klanten vertellen dat het wél kan’
Renovatie, verduurzaming, verbouwingen, het zijn dingen waar particulieren vaak tegenop zien. ‘Wij vergeten niet dat opdrachtgevers dit soort werk niet vaak laten doen. Zij kunnen het werk moeilijk inschatten, zien er tegenop of maken zich zorgen over wat er allemaal bij komt kijken. Ik mag klanten uitleggen hoe hun wensen mogelijk gemaakt kunnen worden. Daar worden ze blij van en dan houden wij graag vast.’ Die tevredenheid leidt deels tot terugkerende opdrachten – waarbij Den Hartog telkens een deel van een huis mag doen – en deels tot aanbevelingen voor werk bij anderen. Op die manier groeit zijn netwerk.
Klantenkring nog harder laten groeien
De klantenkring van Den Hartog groeit overigens harder dan alleen door mond-tot-mondreclame. ‘Wij maken gebruik van een online marktplaats waar consumenten aanvragen plaatsen. Dat is deze eerste jaren een grote bron geweest voor nieuwe klanten.’ Maar ook daarbij geldt dat het niet vanzelf gaat. ‘Er worden op dat platform veel aanvragen online gezet, maar je moet er wel werk van maken. Zo bel ik altijd meteen met de aanvrager en dan hoor ik vrijwel altijd dat ik de eerste ben die daar de moeite voor neemt. Dat is een goed begin!’
Lijnbaan 3n
2352 CK Leiderdorp
De andere 5 genomineerden van Bouw, Installatie & Techniek Klein in 2024.