den hartog totaalbouw

‘Communicatie en afspraken nakomen zijn de belangrijkste taken van een aannemer’

Bouw, Installatie & Techniek Klein | 2024

‘Oplossingsgericht en goede vaklui met de dynamiek van een jong bedrijf. Luistert goed naar de klantwensen en komt afspraken na! Absoluut een aanrader !!’ Dat zegt Tim den Hartog niet over zichzelf, dat zeggen klanten over hem. Hij is er natuurlijk mee in zijn nopjes: ‘Eind dit jaar ben ik drie jaar zelfstandig, dus als je eerste eigen klanten zo tevreden zijn dan geeft dat veel vertrouwen voor de toekomst.’

Dat vertrouwen voor de toekomst had Den Hartog al opgebouwd in zestien jaar hard werken in de bouw. Daarbij ontwikkelde hij zich van 14-jarige ‘krullenveger’ tot projectuitvoerder. ‘Bij mijn laatste opdracht in loondienst was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van de bouw van vijf vrijstaande villa’s. Van de eerste schep in de grond tot de sleuteloverdracht aan de bewoners. In die opdracht kwam álles samen: van de wensen van bewoners tot en met het aansturen van bouwers en het organiseren van de volledige logistiek.’

Verduurzaming

‘Een van de redenen om voor mijzelf te beginnen is het plezier dat ik heb aan het verduurzamen van woningen. Dat zijn mooie uitdagingen die in ieder soort huis – monument, oudbouw, naoorlogse bouw – zijn eigen uitdagingen heeft. Er is nog veel werk te doen om voor al die huizen een beter energielabel te krijgen.’

Tim is de regelaar

‘Communicatie en afspraken nakomen zijn de belangrijkste taken van een aannemer. Bouwen is al moeilijk genoeg, maar word echt vervelend wanneer spullen of mensen niet op het juiste moment op de juiste plek aanwezig zijn.’ Den Hartog Totaalbouw werkt samen met vier andere ondernemers en vormen zo een sterk bouwteam, waarbij Tim de regelaar is die ervoor zorgt dat het bouwproces volgens planning verloopt. ‘En als dat een keer niet lukt, dan moet je daar helder over communiceren.’ Uit de reacties van zijn klanten kun je opmaken dat hij er bovenop zit. ‘Goed communiceren maakt het eigen werk ook makkelijker en ook dat is voor klanten prettiger: ons team kan lekker doorwerken.’ Renovatie, verduurzaming, verbouwingen, het zijn dingen waar particulieren vaak tegenop zien. ‘Wij vergeten niet dat opdrachtgevers dit soort werk niet vaak laten doen. Zij kunnen het werk moeilijk inschatten, zien er tegenop of maken zich zorgen over wat er allemaal bij komt kijken. Ik mag klanten uitleggen hoe hun wensen mogelijk gemaakt kunnen worden. Daar worden ze blij van en dat houden wij graag vast.’ Die tevredenheid leidt deels tot terugkerende klanten met nieuwe opdrachten en deels tot aanbevelingen voor werk bij anderen. Op die manier groeit zijn netwerk.

Klantenkring nog harder laten groeien

De klantenkring van Den Hartog groeit overigens harder dan alleen door mond-tot-mondreclame. ‘Wij maken gebruik van een online platform waar consumenten offerte aanvragen indienen. Deze digitale bron heeft de afgelopen jaren aanzienlijk bijgedragen aan het aantrekken van nieuwe klanten. Het is wel belangrijk om op te merken dat succes op dit platform niet vanzelf gaat. Hoewel er veel offerteaanvragen online worden geplaatst, investeren wij veel tijd en energie in het opvolgen van deze aanvragen. Persoonlijk contact is hierbij erg belangrijk; ik neem altijd direct contact op met de aanvrager. Dit initiatief wordt altijd erg gewaardeerd, waarbij ik regelmatig hoor dat ik de eerste ben die de moeite neemt. Dat is een goed begin!’


Contactgegevens van Den Hartog Totaalbouw

Lijnbaan 3n
2352 CK Leiderdorp

• Bel: 06 31697579 • E-mail: [email protected] • Website: denhartogtotaalbouw.nl