duivenvoorde transport introduceert logiconnekt als antwoord op zero emissie stadslogistiek
Sector-winnaar Transport & Logistiek | 2022
‘Tientallen gemeenten in Nederland willen vanaf 2025 ‘zero emissie stadslogistiek’. Dan mag je alleen nog maar met elektrische voertuigen de stad in en het moeten er veel minder zijn.’ Leiden is één zo’n gemeenten en directeur Bernard Duivenvoorde van Duivenvoorde Transport uit Zoeterwoude heeft de handschoen opgepakt. ‘Leveranciers en winkeliers kunnen nú al bij ons terecht voor fijnmazige logistiek.’
Met bijna 85 jaar ervaring in logistiek durfde Duivenvoorde de uitdaging wel aan. ‘Sterker, wij vonden al twee jaar geleden dat wij het aan onze stand verplicht zijn om hier voor onze klanten oplossingen voor te verzinnen. Als je beschikt over de mensen en de middelen dan is het zelfs niet een heel groot probleem.’ Naast elektrische voertuigen – waarover later meer – zijn de middelen vooral een distributiecentrum op een geschikte locatie en de werkwijze om veel verschillende goederenstromen in goede banen te leiden. ‘De mensen hebben wij sowieso wel, want onze mannen en vrouwen kennen het klappen van de zweep.’
‘Elektrisch aangedreven vrachtwagens zijn er nog niet veel. Dus die zijn duur. Wij hebben er nu één met een laadvermogen van 9,5 ton en een bereik van 125 kilometer. Dat is genoeg voor een dagelijkse rit in de regio 071 langs tientallen afleverpunten.’ Rond die – nu nog ene – wagen organiseert Logiconnekt nog extra voordelen voor de klanten. ‘Allereerst gaan wij transporten de stad in bundelen door hier in Zoeterwoude een centraal aanleverpunt te organiseren. De wagen rijdt dan één route, waardoor de kosten dalen. Ten tweede zal die hub gaan fungeren als voorraadpunt. Winkeliers en andere kunnen dus besparen op hun magazijnruimte in de stad. En ten derde nemen wij daarmee de handling van goederenontvangst van onze klanten over.’ Drie besparingen waarmee de nog relatief hogere transportkosten van e-vrachtwagens gedekt kunnen worden. ‘Dus als de prijs voor die wagens in de toekomst gaat dalen, dan houden wij er samen nog meer van over.’
Het transportbedrijf kent een traditionele start: grootvader was boer en reed vrachtjes met de melkwagen. Vader Duivenvoorde deed hetzelfde, vooral in de groente en fruit. Kleinzoon Bernard bouwde het bedrijf sinds hij meereed uit naar 40 trucks en meer dan 75 medewerkers. ‘Gewoon’, volgens hem, ‘door hard werken. Wij zijn bijvoorbeeld gaan rijden voor Hoogvliet en doen dat heel secuur binnen de smalle marges die zij als retailbedrijf draaien. Maar daarnaast rijden wij ook voor andere klanten in de groenten en fruit, bloemen en planten en streek-producten.’ Door die laatste opdrachtgever is het bedrijf zich ook al gaan veranderen: ‘Kleinere vrachten, op vollere routes. Dat vergde kleinere auto’s die meer stops maken en waar wij ook slimmer moeten zijn met in- en uitladen. Daar hebben wij ons aan aangepast.’
‘Logiconnekt draait al, met opdrachtgevers als het LUMC, het UMC, Groenendijk bedrijfskleding en MyPup. Alle hoofdzaken van ons concept werken prima en naar tevredenheid in de praktijk.’ Daarmee lopen ze voorop in de Leidse regio. ‘Wij zijn ze voorbereid voor een werkwijze waar iedereen mee te maken krijgt.’
Industrieweg 23
2382 NS Zoeterwoude