eyecatcher – safe at work & back to home
Internationaal zakendoen
Internationaal Zakendoen | 2025
‘Het belangrijkste dat wij kunnen doen bij Eyecatcher is om continu voorop te lopen met produktontwikkeling.’ Marco Schuurman, van huis uit wetenschapper in de chemie, bedenkt, ontwikkelt en introduceert ieder jaar weer nieuwe hulpmiddelen die werken op grote hoogte veilig maken en makkelijk houden. ‘Onze klanten dagen ons uit om telkens met nieuwe verrassingen te komen. Dat lukt nog steeds.’
Iedereen ziet wel eens een glazenwasser in een bakje bezig aan een hoog gebouw. ‘Die bakjes waren het werkterrein van mijn vorige bedrijf. In 2008 bedachten wij ons dat wij ook het werken óp daken veiliger wilden gaan maken. Dus begonnen wij met de ontwikkeling van ankerpunten, hekken en lijnsystemen. Wij hebben alles in eigen huis bedacht, laten testen en gepatenteerd. De eerste vijf jaar waren wij alleen in Nederland actief. Nu zijn wij wereldwijd actief en kun je onze producten van Noord-Amerika tot Zuid-Oost Azië tegenkomen.’
Nederland uitstekende uitvalsbasis
Er is misschien niet zo heel hoge hoogbouw in Nederland, maar de marktomstandigheden zijn er om een andere reden bijzonder prettig voor Eyecatcher. ‘Nederland heeft strenge ARBO regels, heeft veel verschillende bedrijfstakken die valbeveiliging nodig hebben en heeft uitstekende metaalverwerkende toeleveranciers. Bovendien heerst er een innovatieve sfeer waarin veel belangstelling is voor nieuwe, betere hulpmiddelen.’ In die uitdagende omstandigheden kon Eyechatcher een flinke voorsprong opbouwen in producten waarmee ze internationaal meteen aan de weg konden timmeren. ‘Zo leveren wij ook weer een bijdrage aan de reputatie van ‘Dutch Design’.’
Geel, oranje, rood anker
Schuurman legt met zichtbaar plezier uit hoe creatief ze bij Eyecatcher zijn. ‘Wij blijven onbevangen en ontwerpen graag buiten de gebaande paden. Onze dakankers, bijvoorbeeld. Ankers die wij in Europa verkopen dóen het gewoonweg niet in Zuid-Oost Azië: andere dakconstructies vragen om een ánder anker.’ Iedere variant wordt weer zorgvuldig getest en gepatenteerd. ‘Ik denk alleen niet dat wij patent krijgen op een ander idee. Wij hebben drie verschillende kleuren dakankers: gele, oranje, rode. Wanneer je de rode het dichts langs de dakrand monteert en dan de oranje en de gele meer naar binnen, dan zíen dakwerkers ook waar ze meer of minder gevaar lopen. En dat was nooit eerder bedacht!’ Uiteraard zit de meeste productontwikkeling in techniek. ‘Onze ideeën werken wij met gespecialiseerde Nederlandse metaalfabrikanten uit. Dat schakelt snel. Met hen gaan wij net zo lang door tot het product volgens ónze normen doet wat het belooft.’
Klein, flexibel en adaptief
De catalogus van hulpmiddelen van Eyecatcher is 125 pagina’s dik, met daarin meer dan 180 producten van eigen patent. Hoe ontwikkelt het bedrijf steeds nieuwe dingen? ‘Eigenlijk gaat het steeds harder, omdat wij in steeds meer landen actief zijn en in steeds meer bedrijfstakken. En daar gelden telkens ándere wensen en eisen. Door heel goed naar onze agenten, de handelaars en hun eindgebruikers te luisteren komen wij steeds vaker met nieuwe toepassingen. Hier in Nieuwveen blijven wij klein en flexibel, maar passen ons dus aan aan de vraag in de markt. Uiteraard altijd met hetzelfde uitgangspunt: dat iedereen die met onze producten werkt ’s avonds weer veilig thuis is.’
Candelastraat 2
2441 LD Nieuwveen