Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2016
“Trouwe klanten bestaan nog,” zegt René Snijder, eigenaar van Gouwe Meubel, dat hij samen met zijn vrouw Joke leidt. “Nadat ik de zaak overnam van mijn vader in 1982, zijn we gaan zaaien en we oogsten nog steeds. Klanten die hier tien of twintig jaar geleden kwamen voor nieuwe meubels, zien we nu weer terug in de winkel.”
Hoe het komt dat klanten terugkomen, herhaalt René de vraag? “Dat heeft alles te maken met onze persoonlijke manier van klanten benaderen en het gratis interieuradvies dat we aan klanten geven, desgewenst bij de klant thuis. Verder doen we de inkoop zelf bij een vaste groep leveranciers uit Nederland, Duitsland, Denemarken, België en enkele Oost-Europese landen, met wie we partnerships hebben. We hebben meubels in alle stijlen in onze 2500 m2 grote showroom, we zetten in op kwaliteit en we doen niet gek met de prijzen. Zo bouw je een vertrouwensband op, zowel met onze leveranciers als met onze klanten.”
Toen René en Joke in 1982 begonnen, was het net als de afgelopen jaren crisis. Desondanks werd het karakteristieke pand tegenover de hefbrug in Waddinxveen in de tachtiger jaren uitgebreid, in 2000 gevolgd door een restyling van het gebouw. Na 2008, toen de meubelbranche het net als veel andere bedrijfstakken moeilijk had, verdwenen er veel meubelzaken in Waddinxveen, van oudsher een meubelbolwerk, maar Gouwe Meubel bleef. René: “Van de tien bedrijven zijn er nog vier over. Ook wij moesten inkrimpen. Vandaar dat ik nu weer zelf de verkoop doe, wat overigens het boeiendste deel van het werk is. Als ik met klanten brainstorm over hun interieur, voel ik me als een vis in het water.”
Gouwe Meubel heeft een regionale functie. Klanten, ook zakelijke, komen uit Waddinxveen en omgeving maar ook uit de regio rond Utrecht en de Bollenstreek. Dankzij internet staan er bovendien regelmatig klanten van nog verder weg op de stoep. En dat zal alleen maar meer worden, nu er in de meubelzaak een verkooppunt is voor scootmobiels, rollators en aangepaste meubelen en douches. “We hebben een shop-in-shop-concept van Max Welzijnswinkel, een webshop die ook via winkels wil gaan verkopen. Wij zijn de eerste in Nederland. We verwachten hier veel van nu steeds meer senioren langer thuis blijven wonen.”
De tijden zijn veranderd, zeggen René en Joke aan het einde van het gesprek. “Vroeger gingen klanten vier of vijf
meubelzaken langs, tegenwoordig is twee al veel. Mensen kijken eerst op internet wat er te koop is. Een goede website is dus heel belangrijk, vandaar dat we binnenkort een vernieuwde site lanceren. Voordeel is wel dat de mensen die nu in onze winkel komen, echt kopers zijn. We hebben dankzij internet meer kopers dan kijkers. Vroeger was die verhouding fifty-fifty, nu tachtig-twintig.”
Brugweg 2
2741 KX Waddinxveen