jan de boer autoschade – schadeherstel is waardeherstel

‘Ik had dit veel eerder moeten doen’

Automotive | 2022

Maurice Niemeijer had al bijna dertig jaar ervaring in autoschadeherstel voordat hij zijn kans greep. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Jan de Boer Autoschade. ‘Een gouden kans om met mijn eigen ideeën, mijn eigen bedrijf te voeren. Dat had ik veel eerder moeten doen.’

‘Vóórdat ik bijna tien jaar bedrijfsleider was van een schadebedrijf werkte ik voor Jan de Boer. Toen ik hoorde dat hij met pensioen ging heb ik hem gebeld. Drie maanden later was het bedrijf van mij.’ Maurice wist precies wat hij kocht en hield de naam van De Boer op de gevel: ‘Het bedrijf is een begrip in de regio. Via de AAS coöperatie van 89 samenwerkende schadebedrijven hebben wij toegang tot alle verzekeraars en met de middelen die wij hebben kunnen wij uitstekende kwaliteit bieden.’

Spuitcabine voor vrachtwagens

Achter de gevel aan de Stobbeweg gaat een grote bedrijfsruimte schuil, waar de zeven medewerkers goed uit de voeten kunnen. Met onder meer twee spuitcabines van 14 meter, groot genoeg voor complete vrachtwagens. ‘Wij kunnen dus van particulier tot transportbedrijf bedienen.’ Er is zelfs een prettige wachtruimte die van alle gemakken is voorzien om te werken terwijl je wacht. ‘Als je niet wilt wachten hebben wij vier leenauto’s voor klanten. Mochten die niet beschikbaar zijn, dan kunnen wij er eventueel een voor je huren.’

‘Hoe groter de schade, hoe leuker’

‘Het werk is in de loop der jaren flink veranderd. Vooral in de afhandeling met verzekeraars gaan wij veel verder. Het begint met de klant helpen met alle formulieren. Daarna moeten we voor verzekeraars veel uitgebreider verantwoorden wat wij allemaal gaan doen.’ Vele handelingen hebben voor verzekeringen standaard coderingen gekregen. ‘Dat sluit niet altijd aan op de praktijk, dus daar kunnen wij voor de klant – en voor onze eigen portemonnee – het verschil maken.’

Kleine schades zijn in dat systeem het makkelijkst. ‘Maar grote schades zijn leuker; de puzzel om alles weer goed te krijgen is interessanter. Voor de klant vinden wij het dan mooier als het weer gelukt is.’

Auto’s steeds complexer

‘Heb je enig idee hoeveel elektronica er tegenwoordig in een auto zit? Er zitten tientallen computers op één kabel die allemaal met elkaar communiceren. Motormanagement, regensensoren, ESP, radars, camera’s, noem maar op. Onze mensen zijn halve IT’ers die na een schade alles moeten uitlezen en diagnosticeren. Kabelbreuken mag je niet repareren, maar moet je vervangen. Wanneer alles weer in elkaar zit moet je dat vervolgens weer testen en resetten.’

Daarvoor hebben de medewerkers bij het VOC de auto elektronica schadeherstel gehaald. Voor het werken aan elektrisch aandrijvingen moet weer een andere certificering gehaald worden. ‘Dat wordt de volgende stap.’

Er blijven altijd schades

‘Het vak verandert wel, maar er blijven schades. Dat betekent dat wij ons bedrijf blijven aanpassen en steeds veelzijdiger worden. Een schadeherstelbedrijf als het onze krijgt zelfs steeds meer voorsprong op je garage: wij doorzien hoeveel schade er ‘achter de deuk’ zit.’


Contactgegevens van Jan de Boer Autoschade

Stobbeweg 5
2461 EX Ter Aar

TelefoonnummerE-mailadresWebsite

De andere 2 genomineerden van Automotive in 2022.