jvk auto scooter service / garage obbes – klein bedrijf, grote aandacht
‘Super garage, super service, we zijn zo ontzettend goed en kundig geholpen, een topper die Joachim! Eindelijk iemand met een hart voor de auto en die echt problemen oplost, zo blij met hem, bedankt Joachim!!!’ Die aanbeveling van één van de klanten maakte ons al nieuwsgierig. Wie is die Joachim van Kreuningen? Wat doet hij ánders dan andere garagebedrijven?
‘Wij doen nauwelijks iets anders dan ándere garagebedrijven,’ lacht Joachim, ‘maar ik denk wel dat wij door onze kleine omvang meer directe aandacht aan de klant kunnen besteden.’ Voordat hij zijn eigen garage – waarin hij samen met zijn echtgenote, zijn zoon en één leerling werkt – begon was Joachim jarenlang werkzaam als eerste monteur en uiteindelijk werkplaatschef bij twee touringcarbedrijven. ‘Fijne bedrijven, waar ik een prima tijd heb gehad. Maar uiteindelijk heb je de ervaring en de inzichten om het voortaan zelf te willen doen.’
‘JVK Auto en Scooter Service bestaat sinds januari 2021. Ik begon met niets. Nou ja, ik heb het een handvol mensen gemeld. Door corona was het een vreemde start met een klein voordeeltje: er waren iets meer mensen die betaalbare mobiliteit zochten. Ik wilde beginnen met regulier onderhoud en handel van auto’s. Mijn zoon Silvester stelde voor ook scooterverkoop en -reparatie te gaan doen. Hij wilde dan ook wel meedoen in het bedrijf.’ Vier jaar verder hebben de scooters zich níet zoals verwacht ontwikkeld, maar heeft het garagebedrijf een grote vlucht genomen. ‘Wij hebben de wind mee, namen een jaar na onze start het garagebedrijf van onze buurman over en hebben er al bedrijfsruimte bij gehuurd.’
Eigenlijk raar dat mensen het vragen, maar het gebeurt toch. ‘Een klant die op zoek was naar een gebruikte auto vroeg of ik alsjeblieft eerlijk wilde zijn. Die had bij andere garages al zo vaak onzinnige of onduidelijke verhalen gehoord; die was al bijna zijn vertrouwen in garagisten kwijtgeraakt. Als er iets is dat ik doe dan is dat uitluisteren. Uitluisteren naar wat de klant beweegt, naar hoe hij of zij een probleem met de auto ervaart en uitluisteren naar zijn of haar wensen. Je kunt bij ons ook altijd langskomen met je vragen, om te kijken of wij toevallig iets hebben dat je zoekt. Of voor een kop koffie natuurlijk.’ Met die aanpak verrast Joachim zijn klanten. En wint hij nieuwe.
‘Wij verkopen de gebruikte auto’s via de gebruikelijke platforms op internet. Daar zijn we hard in gegroeid en daarvoor komen belangstellende van heinde en verre.’ Joachim mikt op een specifieke markt: ‘Niet duur of uitzonderlijk, wel van goede kwaliteit. Iedere auto wordt door ons zorgvuldig nagekeken, en – nog belangrijker – wij vermelden altijd de exacte details van de auto op de platforms. Zo krijgen wij wel eens te horen dat wij ‘echt precies het model hebben staan dat geadverteerd is’. Zelf kunnen wij ons niet voorstellen waarom een ander garagebedrijf dat niet zou doen.’
Uiteindelijk gaat het volgens Joachim om respect voor de klant en respect voor het werk. ‘Wij doen hier wat ieder normaal garagebedrijf doet, niet meer, niet minder.’
Waaier 60
2451 VW Leimuiden