müller fresh food logistics – fresh food is our drive

Onze planners worden er niet koud of warm van dat iedere dag anders is dan de vorige

Internationaal Zakendoen | 2024

‘Sinds de eeuwwisseling richt ons transportbedrijf zich volledig op geconditioneerd vervoer van levensmiddelen en dan vooral diepvries.’ Jan-Peter Müller, derde generatie in het 85 jaar geleden opgerichte bedrijf, legt uit hoe het bedrijf zich ontwikkelt. ‘Wij staan aan het begin van de energietransitie naar elektrische aandrijvingen en dat zou wel eens heel hard kunnen gaan.’

‘Straks is alleen de oplaad-infrastructuur nog de bottleneck, want financieel-technisch zijn wij er al bijna. Als Nederland net als Duitsland een kilometerprijs van €0,30 gaat heffen voor dieselvrachtwagens, dan kom je – bij een gemiddelde levensduur van 1.000.000 kilometers – al heel dicht in de buurt van de aanschafprijs van een truck. Ons bedrijf is al 85 jaar gewend om te innoveren en staat klaar om deze overgang ook goed op te pakken. Het is ook een goede uitdaging: energiezuinigheid levert in ons specialisme veel op. CO2 compensatie doen wij al drie jaar en wij zijn Lean & Green gecertificeerd. Wij willen zo efficiënt mogelijk werken en onze klanten verwachten niet anders van ons.’

Nauw aansluiting bij de klant

Diepvriesvervoer is een niche in de transportwereld. ‘Wij leveren niet alleen de wielen, wij leveren ook het verpakken, invriezen en afleveren. Wij kunnen zelfs zover gaan om displays en actiepakketten samen te stellen.’ Om dat goed voor je klanten te kunnen verzorgen heb je niet alleen wagens en koelcellen nodig. ‘Logistiek en de extra dienstverlening wordt gemáákt door onze mensen. Gelukkig worden die er niet koud of warm van dat iedere dag anders is dan de vorige.’

Uiteraard gebruiken zij daar de nieuwste methoden voor. ‘Service en persoonlijke aandacht wordt ondersteund door IT, waarmee wij maximaal aansluiten op de processen bij onze klanten. Maar ook hier geeft de ervaring van onze mensen de doorslag. Hoe groter die is, hoe makkelijker zij omgaan met de dynamiek van het bedrijf.’

In Roelofarendsveen veel patisserie

Müller is in 1938 niet begonnen in deze niche. ‘Mijn grootvader vervoerde van alles: zuivel, bederfeliike waar, droge levensmiddelen. De rode draad bleef voedsel, maar met de groei van het bedrijf en de ontwikkelingen in de markt is het bedrijf zich gaan toeleggen op diepvriesvervoer en bijbehorende dienstverlening. Daarbij volg je in zekere zin ook je klanten en door overnames van collega’s zijn wij in die markt gespecialiseerd. Hier in Roelofarendsveen hebben wij het voormalige Van der Meer transport overgenomen en die bracht een serie opdrachtgevers in de patisserie in.’ In deze vorm van transport is Müller dé specialist.

Sinds kort onderdeel van DACHSER

De specialist in het diepvriesvervoer van levensmiddelen is sinds 2023 onderdeel van de DACHSER-groep. ‘Zij zijn net als wij een familiebedrijf, dat schepte al een band. En samen vormen wij een aantrekkelijke combinatie om Europa-breed een mooi netwerk van geconditioneerde verzendroutes voor onze klanten te kunnen bieden.’ Müller zelf blijft betrokken bij het bedrijf. ‘Natuurlijk! Ik geef nu leiding aan ongeveer 30 integratieprojecten tussen ons en DACHSER, waarbij wij de maximale opbrengst gaan zoeken van onze samenwerking voor de klant.’


Contactgegevens van Müller Fresh Food Logistics


Roelofarendsveen

• Bel: 0718200400 • E-mail: [email protected] • Website: muller.nl