Restaurant Allemansgeest

Sector-winnaar Toerisme, Horeca & Recreatie | 2017

“Er is een schrikbarend gebrek aan klantgerichtheid in de horeca. Personeel is niet goed opgeleid. Gasten moeten te lang op hun eten wachten. Hoe dat komt? Doordat de passie ontbreekt.” Een gesprek met Francis Borsje van restaurant Allemansgeest over klantgerichtheid naar aanleiding van de nominatie voor de Sterkste Schakel.

Hoe Francis Borsje denkt over klantgerichtheid in de horeca illustreert hij met een mooie anekdote.“Pasgeleden zat hier een dame in de zaak die net bij de notaris vandaan kwam waar ze het huis van haar moeder had laten overschrijven. Dat vertelde ze toen ik haar een kopje koffie bracht. Om eraan toe te voegen dat haar bijna honderdjarige moeder lang geleden ook regelmatig in Allemansgeest kwam. Ik heb de vrouw de koffie gratis aangeboden. Een klein gebaar om te laten merken dat ze welkom is bij ons.”

Thuisfront

Een gebeurtenis waarmee de eigenaar van Allemansgeest wil zeggen dat je een band moet opbouwen met je gasten. “Lief en leed delen met je gasten betaalt zich altijd uit, bijvoorbeeld in de vorm van een herhaalbezoek of doordat een tevreden gast dit doorvertelt aan anderen.” De kleine twintig mensen die in het restaurant werken, handelen in dezelfde geest als Francis: “Bij sollicitaties neem ik mijn mensen daarop aan. Vervolgens is het mijn taak om te zorgen voor een goede sfeer, waarin we als één grote familie met elkaar samenwerken. Dat is belangrijk, want collega’s zien elkaar vaker dan het thuisfront.”

Deze manier van werken werpt zijn vruchten af. Met name jongere gasten weten de weg naar het aan de Vliet gelegen restaurant te vinden, terwijl de gasten die er van oudsher kwamen nog steeds met grote regelmaat terugkomen. Pluspunten zijn de goede bereikbaarheid (midden in de Randstad en toch landelijk gelegen) en de gratis parkeergelegenheid, maar vooral de kwaliteitskeuken en de gastvrije wijze waarop de gasten worden ontvangen.

Helikopter

Sinds de recessie voorbij is, komen er steeds vaker ook zakelijke klanten naar restaurant Allemansgeest voor een lunch, een diner of een partij (tot 150 man), stelt Francis met genoegen vast. “Bedrijven tussen grofweg Amsterdam en Rotterdam zijn regelmatig te gast bij ons. Ook mensen uit het buitenland komen hier graag. Ze zijn onder de indruk van de grote vrachtschepen die voorbij varen, terwijl ze op het terras zitten. Als mensen binnen van hun maaltijd genieten, kijken ze uit op het weiland. Voordeel hiervan is dat dit ook geschikt is om een helikopter te laten landen. Onlangs hadden we een bedrijf dat het grasland gebruikte om een mystery guest te laten invliegen. Van dat soort acties word je blij.”

Allemansgeest in het kort

Eigenaar Francis Borsje nam restaurant Allemansgeest in 2013 over en liet het vervolgens van binnen opknappen. Het interieur kreeg vrolijke en frisse kleuren. Samen met het moderne Italiaanse meubilair zorgde dit voor een facelift van de horecagelegenheid, waar de drempel voor jongeren te hoog was, vond Francis. Inmiddels is het klantenbestand een mooie mix van jonge en oudere gasten, die door Francis Borsje en zijn partner Gabrielle Cramer gastvrij worden ontvangen. Nieuw is dat Allemansgeest is aangesloten bij Euro-Toques, een keten van restaurants die werken met ambachtelijk en eerlijk gemaakte producten.


Contactgegevens van Restaurant Allemansgeest

Hofweg 55
2251 LP Voorschoten

• Bel: 0031715764175 • E-mail: [email protected] • Website: www.allemansgeest.nl