riggeling makelaars – wij zorgen voor uw succes
Midden in Bodegraven, naast de brug over de Oude Rijn, staat een statig pand met een kleurrijke geschiedenis als ‘Hotel van Haaften’. Een perfecte plek dus voor een makelaarskantoor. Een kantoor dat al bestaat sinds 1977.
‘Toen ik het bedrijf in 1996 overnam heb ik er geen moment aan gedacht de naam te veranderen, omdat ‘Riggeling’ een uitstekende reputatie heeft. Die reputatie zetten wij sindsdien voort met een team van zes mensen die allemaal hun eigen expertises hebben.’ Met elkaar vormen wij een goed geoliede machine die samen met de klant zorgen voor het beste resultaat.
‘Bij mijn collega’s en mijzelf, zegt eigenaar Erik Saeijs, ‘draait alles om het op waarde kunnen schatten van drie elementen: de bouwkundige staat van een pand, de locatie én het gevoel dat een pand oproept.’ De drie hoofdzaken van het makelaarswerk hebben ze bij Riggeling al vele jaren onder de knie. Als team hebben ze er plezier in om nieuwe service elementen te verzinnen bij hun werk. ‘Het enige dat wij niet in de hand hebben zijn de grote maatschappelijke factoren als renteontwikkelingen of (het tekort aan) de woningbouw.
Inspelen op veranderingen
‘Iedere gebeurtenis op de woningmarkt nodigt uit tot creativiteit. Creativiteit bij de presentatie van de woning zelf, maar ook creativiteit bij de presentatie van de vraagprijs of de wijze van verkoop. Binnen de mogelijkheden die de regels bieden, introduceerden wij ‘het eigen stijl-budget’ en de ‘vrij op naam verkoop’, waarbij wij onderhandelingsruimte in het spel van vraag en bod creëerden. Alles om transacties zo vlot en zo goed mogelijk tot stand te laten komen.’
‘Funda heeft het makelaarswerk enorm beïnvloed’ volgens Erik, ‘maar niet altijd ten goede. Een huis met fijne interieurfoto’s hoeft niet meer waard te zijn dan een pand waar veel aan gedaan moet worden. Zo hebben wij een tijdje huizen op Funda gezet zónder foto’s. Dat leidde tot aantoonbaar meer telefooncontacten voor ons kantoor en dus voor meer kansen om in een persoonlijk gesprek de wensen van de klant te kunnen matchen aan het aangeboden pand.’
Op die manier slaagde het makelaarskantoor er in om de ups en downs van de afgelopen jaren te trotseren. ‘Ik ben sinds 1991 makelaar en heb al heel wat meegemaakt. Wij maken ons niet meer zo druk, maar proberen gewoonweg altijd scherp te blijven en het maximale eruit te halen.’
‘Meer zien dan de klant’ is geld waard
Een van de dingen die Saeijs heeft uitgeprobeerd, is meegaan met de ‘budget’-formules in de makelaarsbranche. ‘Wij startten een extra vestiging met een ándere werkwijze. Daar zijn wij van een koude kermis thuisgekomen. Onze volledige dienstverlening past simpelweg gewoon niet bij de lage tariefstelling. Juist bij de aan- of verkoop van een huis heeft de klant zo’n groot belang bij het zorgvuldige werk van de makelaar! Wij willen dat voor particulieren maximaal invullen. Een makelaar moet meer zien dan de klant – over de bouwkundige staat, over de voorwaarden van de transactie en zelfs over de dieper liggende wensen van de klant. Dat ‘meer zien’ is zijn geld dubbel en dwars waard.
Altijd bereikbaar en transparant
Uiteindelijk is één ding doorslaggevend. ‘Wij hebben natuurlijk in bijna vijftig jaar een mooi trackrecord opgebouwd. Maar dat is niet het belangrijkste. Het allerbelangrijkste is dat Christa, Laura, Lisette, Manfred, Nora en ik altijd de adviezen afstemmen op een actuele woningmarkt, onze klanten op de hoogte houden wat de stand van zaken is en hóe het proces zal verlopen. Daar duidelijk in zijn, is het beste voor de klant.’
Brugstraat 15
2411 BM Bodegraven
De andere 7 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2025.