severs breeman – bmw & mini

Alles draait om het kennen van de verwachtingen van de klant

Automotive | 2024

‘Severs Breeman is een dealerbedrijf met vijf vestigingen en ik heb de mazzel de vestiging in Alphen aan den Rijn te mogen leiden.’ Martijn van der Hek glundert van oor tot oor. ‘Het merk is geweldig, de medewerkers zijn gedreven, met klanten hebben wij lange, vriendelijke relaties. Wat wil je nog meer wanneer je hier ooit op je 21e begonnen bent?’

‘Onze klanten hebben de hoge verwachtingen die bij een premium merk horen. Het is een feest daaraan te mogen werken. Dat doen wij hier op de zaak, maar ook met speciale evenementen buiten de deur.’ In het bedrijf begint dat bij de voordeur. ‘Onze relatiebeheerders hebben zicht op het parkeerterrein, zodat ze al van hun bureau kunnen opstaan wanneer ze iemand het terrein op zien rijden.’ Bij het hoge verwachtingspatroon van de klanten horen medewerkers die, volgens Van der Hek: ‘Een volwaardige gesprekspartner kunnen zijn. Wij spreken mensen aan zoals ze dat graag willen, hebben belangstelling voor hun persoonlijke omstandigheden en weten het gesprek op hún niveau te kunnen voeren. En iedereen in ons team is op de hoogte.’

Klantkennis moet je delen

Een dealerbedrijf dat al 92 jaar erkend BMW dealer is (en nu natuurlijk ook MINI) kent zijn klanten. ‘Ons publiek is bijzonder merktrouw, dus de kans is vrij groot dat ze al tientallen jaren bij ons komen. Dat betekent dat onze band met de klant nogal nauw is, want in de loop der jaren leer je ze behoorlijk goed kennen. Niet alleen hun mobiliteitsvoorkeuren, maar ook dingen als hobby’s of trouwdagen. Daar gaan wij zeer discreet mee om, terwijl wij er ook voor zorgen dat onze collega’s er via elkaar goed van op de hoogte zijn. Een klant is bij ons namelijk ‘van het bedrijf’, niet van één relatiebeheerder. Wij delen klantkennis en wij doen niet aan dingen als individuele verkoopbonussen. Dat past niet bij het merk en niet bij hoe Severs Breeman zijn klanten wil bedienen.’

Niet heel groot, wel heel leuk

De vestiging in Alphen is niet de grootste van het vijftal. ‘Wij hebben letterlijk en figuurlijk een overzichtelijk bedrijf, met zo’n 25 medewerkers. De belangrijkste samenwerking vindt plaats tussen sales, magazijn en onderhoud. Wij delen elkaars agenda, zodat iedereen weet wanneer, welke klant voor onderhoud of een oriënterend salesgesprek op bezoek zal zijn. Op die manier delen wij de belangstelling voor het goed verzorgen van de klant en delen wij commerciële resultaten.’ Extra plezierig vindt Van der Hek dat in Alphen de marketingmedewerkers van Severs Breeman zijn gevestigd. ‘En moderne marketing is essentieel voor de merkbeleving en dus de toekomstbestendigheid van het bedrijf.’

‘Wij onderhouden warme banden’

‘Terwijl wij warme banden onderhouden met onze klanten houden wij natuurlijk goed in de gaten of ze toe zijn aan een nieuwe auto. Dat verzinnen wij niet voor ze, maar wij proberen achter hun belangstelling te komen. Een van de manieren om dat te doen, is het organiseren van evenementen. Dat doen onze marketingcollega’s en het is leuk om dat van nabij mee te maken.’ De evenementen vinden 8 keer per jaar plaats en variëren van een mooie tourtocht of ijsrijden tot een bezoek aan BMW in München. ‘Deze recreatieve gelegenheden zijn goede momenten om de klant te leren kennen en te ervaren wat hem of haar precies bindt aan het merk en wat hij of zij verwacht van ons bedrijf. Hoe beter wij die verwachtingen kennen, hoe meer wij op het juiste moment iets voor hen kunnen betekenen.’


Contactgegevens van Severs Breeman

Gouwelandenlaan 13
2408 ZG Alphen aan den Rijn

• Bel: 0172554528 • E-mail: [email protected] • Website: seversbreeman.nl