Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2017
“De schokken die de reisbranche heeft meegemaakt zijn niet ten gunste van de reiziger geweest.” Konstanze Mülstegen heeft nogal wat zien veranderen in de ruim dertig jaar die zij werkzaam is als reisagent: “Zelf een reis boeken, met vluchten, hotels, plaatselijk vervoer en excursies, vóelt misschien voordeliger, maar dat is het helemaal niet. Ik kan dat beter en ik kan tegelijkertijd zorgen voor prijzen die tot in de tientallen procenten goedkoper uitvallen.”
Máár – zult u met mij zeggen – alles zelf doen, via internet, soms direct bij het hotel, soms via een aanbiedingen-website of met een discount vliegmaatschappij is toch veel goedkoper? Mülstegen legt met smaak uit: “Tussen jou en het hotel of de luchtvaartmaatschappij zitten vele schakels. Door het verdwijnen van de reiswinkels zijn er helemaal geen schakels weggevallen. Ook de goedkope boekingsites moeten hun geld verdienen. Discount vliegmaatschappijen hebben geen vervoersplicht, dus als die overboeken of door omstandigheden niet vliegen, dan is het einde oefening. Direct je overnachting bij een hotel boeken is sowieso niet handig, dan betaal je de hoofdprijs, als ze je al verstaan. Maar wist je dat hotels ook overboekt kunnen worden door internetsites? Dan sta je daar. En tenslotte zorg ik ervoor dat je op de hoogte bent van allerlei regels zoals de geldigheid van je paspoort of de inentingen.”
“Het zou mij niet verbazen als de ontwikkelingen in de reisbranche het niet veel ingewikkelder gemaakt hebben.” Voor Mülstegen en The Travelclub, waar zij regionaal franchisenemer van is, een gat in de markt. De club bestaat pas een jaar of zeven en is inmiddels uitgegroeid tot 260 reisspecialisten die samen zo’n 80 miljoen euro omzetten. De organisatie beschikt over alle noodzakelijke contacten en systemen. Daardoor kan Mülstegen zeer scherp inkopen, maar bijvoorbeeld ook zélf vliegtickets leveren als erkend IATA kantoor. “Ik ben de enige schakel tussen de reiziger en de dienstverlener. Dat is fijn voor de prijs, maar het betekent vooral dat ik het complexe traject van het samenstellen van een reis voor de klant heel simpel maak.” Haar specialiteiten zijn het verzorgen van groepsreizen, bijvoorbeeld naar de bloemenkweek in Kenia of waterprojecten in India. Maar ook bedrijfsuitjes naar Europese steden verzorgt ze graag.
Mülstegen begon haar carrière in de reiswereld ruim dertig jaar geleden in de ENTEGE-winkel van haar vader in Hillegom. “Het enige voordeel van de moderne technologie is dat je voor goede service geen winkel meer nodig hebt. Ik zag zeven jaar geleden als een van de eerste franchisenemers de kracht van The Travelclub. De formule geeft ons alle middelen die je vroeger in een winkel had. Dat gaat vooral om informatie- en boekingssystemen. Voor het bespreken van de reis kom ik gewoon bij de mensen thuis en ik neem 24/7 mijn telefoon op, vooral handig bij calamiteiten. Ik mis alleen de etalage. In plaats daarvan verzorg ik regelmatig presentaties over bestemmingen, zoals over de Zuid-Afrikaanse wildparken in samenwerking met een wijnhandel. Die kondig ik aan via een e-mailing en op Facebook.”
Castellum 24
2211 TH Noordwijkerhout
De andere 6 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2017.