Detailhandel Non-food (overig) | 2020
‘Een kleine zaak, maar bijzonder groots in service.’ Deze lovende woorden leverden Ruud Berg van TNL Sassenheim onlangs de nominatie voor de Sterkste Schakel 2020 op. Verwonderd, en toch ook wel nieuwsgierig, vraagt de sympathieke eigenaar van de speciaalzaak in tegels, natuursteen, laminaat én sanitair zich af waarom en wie dit gezegd zou hebben. Voor hem is zijn vergaande service en meedenken namelijk niet meer dan logisch. “En natuurlijk doe ik daarbij mijn best, maar nu dit zo op mijn pad komt, is het toch een verrassing.”
‘Terug in de tegels’, wilde Berg en in augustus 2012 was het eindelijk zover… hij kon de zaak op de hoek van de Sassemse Hoofdstraat overnemen. “Ik wilde altijd iets voor mezelf beginnen en dit was een goede kans.” Hij sprong in het diepe, borduurde eerst slim voort op de bestaande situatie om daarna alles langzaamaan te veranderen. “Gaandeweg ben ik mijn eigen formule gaan ontwikkelen.” Met onder meer legio productinnovaties en de uitbreiding van de winkel met natuursteen en laminaat en naderhand ook sanitair. Zo is er voor het sanitair een computerprogramma inclusief beamer aanwezig, waarmee het virtuele eindresultaat op de muur te projecteren is.
Sanitair dat tegen zogenaamde dumpprijzen aangeboden wordt, tegelprijzen waarmee gestunt wordt en badkameracties: “Ik dacht dat alles wel kapot gemaakt was door internet. Totdat ik zelf enkele leveranciers met kwaliteitsspullen benaderde, aan het rekenen sloeg en steil achterover sloeg van het prijsverschil.” Toch kiest Berg er bewust voor om niet mee te doen aan deze vorm van prijsstelling en een eigen en inmiddels zeer succesvol concept te lanceren. “Een complete badkamer voor 2795,- euro exclusief montage. Kwaliteit tegen een eerlijke prijs dus. Precies zoals ik dat zelf wil. Eerlijk zaken- doen, op de manier waarop ik zelf behandeld wil worden. En dat loopt als een trein.”
Met zoveel mond-tot-mondreclame is het dan ook niet verwonderlijk dat TNL Sassenheim behoorlijk succesvol is. “Ik mag me gelukkig prijzen met een flinke groep vaste klanten.” Diverse klusbedrijven,
architecten, stukadoors, loodgieters en tegelzetters uit de regio weten TNL inmiddels goed te vinden. Een eerlijk advies en vergaande, persoonlijke service tegen een eerlijke prijs zijn daarbij de rode draad. Vanaf het eerste handje bij de deur tot aan de aflevering houdt Berg zelf het overzicht en de controle. “Ik merk dat mensen het erg prettig vinden om steeds dezelfde contactpersoon te zien en spreken.”
Maar de echte toegevoegde waarde van de service? “Dat is de kracht van de persoonlijke aandacht. Het meedenken met de klant en het adviseren over het materiaal en de verwerking daarvan. Al betekent dit dat ik soms iets moet afraden. Bijvoorbeeld een lichte voeg bij een tegelvloer? Dan zeg ik dat dit niet handig is als er met vieze schoenen veel van buiten naar binnen gelopen wordt. Willen mensen een nieuwe vloer omdat de oude vol vlekken zit? Dan probeer ik ‘m toch eerst schoon te (laten) maken. En al heb ik dan geen nieuwe vloer verkocht, ik heb die mensen op een eerlijke manier wel heel blij gemaakt. Dat is reclame waar geen advertentie tegenop kan.”
Hoofdstraat 158
2171 BL Sassenheim
De andere 4 genomineerden van Detailhandel Non-food (overig) in 2020.