van velsen reflectielijnen – een streepje voor

‘In dit bedrijf is ieders bijdrage meteen zichtbaar’

Bouw, Installatie & Techniek Groot | 2023

‘Hóe maken wij een verhaal over klantgerichtheid wanneer de leveringen door aanbestedingen grotendeel dichtgetimmerd zijn?’ Dat is de – terechte – vraag van directeur Anne-Marie Zuidweg. Onze wedervraag was natuurlijk: ‘waarom vind je Van Velsen Reflectielijnen dan zo’n leuk bedrijf om leiding aan te geven?’

Zuidweg is sinds dit jaar directeur en heeft haar antwoord meteen klaar: ‘Van Velsen is relatief klein met in het seizoen hooguit 100 mensen. Dat betekent dat iedereen hier in Bodegraven echt effect heeft op het werk dat uitgevoerd wordt. Dat geldt voor de ploegen op de weg, maar ook voor onze kantoormedewerkers en voor mij. Dat maakt het werk leuker. En bovendien zien wij meteen het effect van ons werk: veiligheid op de weg.’

Hoge eisen bij aanbestedingen

In de wegenbouw komen de lijnen van Van Velsen pas op het allerlaatste moment. ‘De groei is er een beetje uit waar het de aanleg van nieuwe wegtracés betreft. Veel van ons werk zit dan ook in onderhoud: het aanbrengen van belijning op nieuwe asfaltlagen op bestaande wegen en het hernieuwen van versleten markeringen.’ Maar ook al is een lijn of markering de finishing touch, het aanbrengen ervan staat doorgaans allang én gedetailleerd in de aanbesteding voor de aannemer vermeld. ‘En omdat ons werk volledig gecertificeerd is, is onze lijn vrijwel exact dezelfde als die van een ander.’ Dat biedt weinig ruimte voor concurrentie.

Wáár zit dan de ruimte voor klantgerichtheid?

‘Van Velsen heeft een lange historie – sinds 1935 – in voorop lopen in productontwikkeling en productiewijze.’ De oude heer Van Velsen bedacht in de jaren vijftig een methode om strepen op de weg te zetten met een zelfontworpen machine die achter een personenwagen was vastgemaakt. De innovatie van toen is er nog steeds. ‘Dat is belangrijk want zelfs binnen de nauwe specificaties van aanbestedingen is het mogelijk extra rendement voor de klant te halen uit kwaliteit, verduurzaming en digitalisering. Ná de gunning gaat ons team intensief met de klant aan de slag om op de snelst mogelijke manier het beste resultaat te leveren. Ons bedrijf loopt voorop in de verduurzaming van de technieken en machines waarmee we belijning aanbrengen.’ De combinatie van materiaalkennis, aanbrengingsmethoden en planning zijn voor ieder project maatwerk. ‘Ons team heeft die op ons terrein in overvloed, dus daar komt altijd een goede oplossing uit.’

Hoe meer toepassingen, hoe langer het seizoen

Bij het buitenwerk speelt het weer altijd een rol. ‘Wij hebben in ons bedrijf duidelijk seizoenen. Zolang het weer goed genoeg is proberen wij zoveel mogelijk buitenwerk af te handelen. Rekening houden met het weer, beschikbare mensen en middelen vergt een strakke planning. Ook daar nemen wij de klant zorgvuldig in mee, zodat het werk goed op zijn planning blijft aansluiten.’ Lang niet al het werk gebeurt buiten. ‘Onze markeringen brengen wij ook aan in bedrijfshallen of garages, daarmee verlengen wij het seizoen.’ 

Met innovatie de klanten binden

‘Projectplanning en automatisering werken hand in hand en leveren voordelen op voor onze klanten.’ Het bedrijf dat begon met een pot met verf biedt anno 2022 zijn klanten een zelf ontwikkelde app voor het inventariseren van noodzakelijk onderhoud. ‘Een melding leidt automatisch tot een prijs, een opleverdossier en een factuur.’ Ook de door Van Velsen in Nederland geïntroduceerd long dot-markering – dat zuiniger is met markeringsmateriaal en beter zichtbaar is bij regen – is een voorbeeld van een innovatie waarmee klanten worden gebonden.

Wij laten het aan de jury van de Sterkste Schakel over om te bepalen hoe klantgericht dit is.


Contactgegevens van Van Velsen Reflectielijnen

Frankrijkweg 5
2411 NV Bodegraven

• Bel: 0172619238 • E-mail: [email protected] • Website: vvr.nl