Genomineerde: Van Waay Interieurs

Sector-winnaar Detailhandel (> 5 medewerkers) | 2017

“Winkelen, een interieur uitzoeken, mag niet het zoveelste stressmoment in je week zijn.” Corné van Waay, vierde generatie in de familie, wil de bezoekers van de showroom een rustmoment geven.

“Tegenwoordig heeft iedereen het toch al druk. En onze bezoekers komen omdat ze hét rustpunt van hun leven – hun woonomgeving – willen (her)inrichten. Dan moeten wij ze in de winkel ook rust geven. Onze zaak is groot, dus men kan rustig dwalen, onze collega’s dringen zich niet op, maar zijn wel attent, ons aanbod bestaat uit de grote merken, dus geen keuzestress.” Op een gemiddelde zaterdag zijn er zo’n honderd bezoekers in het 5.000 m2 grote pand aan de rand van Benthuizen. Zij komen uit ‘groot Zuid-Holland’, kijken naar meubilair van grote merken als Leolux, Rolf Benz en Vitra. Naast meubilair heeft Van Waay een showroom van Bulthaup-keukens, een outdoor afdeling van Sissinghurst en binnenkort opent Sense of Music uit Leiden een complete audio-afdeling in de winkel. “Wij serveren koffie en een broodje en laten de bezoekers helemaal vrij.”

Goede service en contact houden

Van Waay spreekt zacht, maar gedecideerd: “Je houdt het geen 116 jaar vol als je niet commercieel kunt inspelen op veranderingen in de markt. Maar uiteindelijk denk ik dat onze mensen en hun kennis de sleutel zijn van ons succes. Wij investeren daar, samen met de fabrikanten, in door hen regelmatig te laten deelnemen aan trainingen. Maar nog belangrijker is de aandacht die iedereen geeft aan de klant. Door de aard van het product komen onze klanten hooguit eens in de tien à vijftien jaar. Tijdens de aankoop moet je ze perfect begeleiden en ná de aankoop mag je ze niet loslaten. Hét moment dat goede service moet blijken is ná de aankoop. Daarom gaan we zorgvuldig om met feedback van de klanten.”

Internet en merken

“Je koopt geen zithoek op internet, maar daar zoek je er wel een. Wanneer je op de grote merken zoekt, dan is Van Waay prima vindbaar. Vervolgens zorgen wij ervoor dat wat je ziet op internet ook écht bij ons in de winkel staat. In die zin bewegen wij mee met de manier waarop merken als Fatboy, Pastoe, Auping en anderen hun merkbeleving verbreden. Voor die fabrikanten zijn wij een waardevolle partner.

Corné van Waay is de zoon van Arie, die de zoon is van Cornelis, wiens vader Arie heette. Die eerste Arie had een manufacturenwinkel en kwam met garen, band en elastiek met de hondenkar aan huis. In de lange geschiedenis van het bedrijf waren er ‘ups-and-downs’, waarvan de laatste door de huidige Corné werd meegemaakt. “Midden in de lastige tijd van zo’n tien jaar geleden nam ik de zaak over. Her en der vielen collegabedrijven om, dat waren vooral filiaalbedrijven. Ik kon gelukkig de tijd aangrijpen om ons toe te leggen op de grote merken.”


Contactgegevens van Van Waay Interieurs

Verbreepark 27
2731 BR Benthuizen

TelefoonnummerE-mailadresWebsite