‘kou of warmteklacht? wij zijn de warmtewacht’

Milieubewuste klanten vragen om warmtepompen, maar willen zie die ook echt?

Bouw, Installatie & Techniek < 10 medewerkers | 2022

Al meer dan 40 jaar staat Wilfred Blankert – nu ook met zijn zoon, zijn echtgenoot en twee medewerkers – zeven dagen per week en zo goed als 24 uur per dag klanten bij. ‘Meestal lukt het wel om binnen een uur ter plekke te zijn. En dan regelen wij dat je er weer warmpjes bijzit of dat een lekkage is verholpen. Kom daar maar eens om bij een groot installatiebedrijf.’

‘Het is leuker om een klein bedrijf te hebben. En het is voor onze klanten ook veel fijner: wij zijn er snel, en wij houden het persoonlijk. Wanneer het vriest dan krijgen wij nauwelijks de kans de telefoon neer te leggen. Maar het lukt nog steeds om iedereen vlot te helpen. Helemaal met de drie jonge gasten in ons bedrijf.’ Die drie zijn zoon Henk Jan en de twee medewerkers. ‘Allemaal rond een jaar of 25 en allemaal vol energie.’

Is er nog toekomst in CV installaties?

Met het oog op Henk Jan: heeft hij nog wel toekomst in de Warmtewacht, wanneer Nederland op termijn van het gas af moet? ‘Wij bedienen op dit moment meer dan tweeduizend particuliere klanten. Bij vier hebben wij een warmtepomp geïnstalleerd. Van het gas zijn wij voorlopig nog lang niet af. Wij zien juist meer werk op ons af komen. Ketels worden moderner, zijn soms hybride, verbruiken minder elektriciteit en krijgen lage temperatuurinstellingen. Dat goed installeren vergt kennis en vaardigheid. Daar zullen wij het in de overgang naar gasloos nog druk mee houden.’

Warmte, kou, water en riolering: allemaal comfort

De Warmtewacht is een erkend installatiebedrijf, gespecialiseerd in gas-, water- en CV-installaties. Maar daar horen dus ook zonneboilers, airco’s en ventilaties bij. En vloerverwarming, en het riool voorzover het binnenshuis is. ‘Wij proberen het hele pakket aan te bieden van de essentiële zaken voor je comfort in huis. Het zijn werkzaamheden die qua techniek goed op elkaar aansluiten. En voor onze klanten is het ook makkelijk: één adres voor álle installaties.’

‘Een warmtepomp is niet zaligmakend, isolatie wel’

‘Wanneer klanten vragen om een warmtepomp, dan gaan wij beoordelen of het überhaupt kan. In de meeste gevallen adviseren wij eerst te zorgen voor goede isolatie. Huizen verliezen veel te veel warmte via vloeren, kieren, glas en daken. Dat valt met gasverwarming niet zo op, maar dat zal een warmtepomp niet kunnen bijbenen. Bij nieuwbouw of renovatie ligt het iets anders, daar adviseren wij de laatste tijd vaak om boven airco’s te plaatsen en beneden vloerverwarming en een warmtepomp.
Wat onze klanten vooral moeten weten: het zal niet zo’n vaart lopen en er zijn nog heel veel tussenoplossingen te bedenken.’

Kieskeurig voor kwaliteit

In de loop van veertig jaar maakt de Warmtewacht telkens bewuste keuzes in de apparaten die zij willen leveren. ‘Een van de grote merken CV ketels, bijvoorbeeld, is overgestapt op een modulair systeem. Als er dan iets stuk is, moet je complete units vervangen. Dat vinden wij niet fijn voor onze klanten. Dus die leveren wij niet meer. Zolang je dat soort dingen goed uitlegt aan je klanten vinden ze het prima dat je kieskeurig bent voor kwaliteit.’


Contactgegevens van Warmte Wacht

Collegiantenstraat 10
2231 HJ Rijnsburg

TelefoonnummerE-mailadresWebsite