mario van der helm autobedrijf
‘Langzaamaan worden goede occasions steeds zeldzamer,’ zegt Mario van der Helm, ‘en dat komt ook door de verschuivingen in de leasemarkt. Daar komen mondjesmaat meer EV’s en hybrides uit, maar die doen het niet in onze doelgroep. Wij bezorgen onze klanten wagens in een prijsklasse rond de € 5.000. In die prijsklasse moet je voor een redelijke prijs/kwaliteitverhouding nog steeds een verbrandingsmotor hebben.’
‘Die EV’s en hybrides zijn relatief zware auto’s, hun accupakketten zijn niet meer zo jofel en je hebt er geen belastingvoordeel aan. Dat kiezen mensen niet. En hoeveel oude Priusen, Civics of Outlanders zie je eigenlijk?’ Dus staan bij Van der Helm ‘gewone’ en buitengewone auto’s op het terrein en in de showroom. ‘Ik ben vooral een autohandelaar! Het zoeken van courante modellen in de handel en die dan via Marktplaats aanbieden vind ik het leukste werk dat er is.’ Mario begon in 2008 voor zichzelf. ‘Met twaalf auto’s voor de garage op straat. In 2019 ben ik hier in Waddinxveen neergestreken en kun je binnen en buiten kiezen uit bijna honderd auto’s.’
Met de opkomst van de onlinehandel zou de locatie van het bedrijf niet meer uit hoeven maken. ‘Dat valt nog best mee. Natuurlijk is de consument nu vooral op het web aan het zoeken naar die ene auto. Áls ik die dan heb staan dan komen ze daarvoor best van ver naar mij. Maar de meerderheid van de klanten komt toch uit Waddinxveen en omgeving.’
Van der Helm investeerde vijf jaar geleden flink in de uitstraling van het pand, dat direct tussen een woonwijk en sportterreinen ligt. ‘Het is een plek waar veel mensen voorbijkomen, dus ik vond dat het er netjes uit moest zien. Daar heb ik vanuit de buurt ook complimenten voor gekregen.’ Als buurtgarage kan hij ook al het reguliere onderhoud aan. ‘Wij maken onze reputatie van een compleet servicebedrijf waar. Dus als je zaterdag naar De Efteling wilt en je ziet een lampje branden, dan fixen wij dat voor je.’ En juist dat soort dienstverlening zingt natuurlijk vooral in de omgeving rond.
‘Met die ene auto maak je mensen ook blij.’ Handel vindt Mario het leukst. ‘Ik mik op een specifieke doelgroep die een nette tweedehands wenst voor een redelijk bedrag, als tweede auto, of juist als eerste. Ik weet inmiddels wel wat er ‘loopt’ en haal dat graag uit de handel. Hartstikke mooi werk, wanneer het lukt om zo’n auto aan de juiste berijder te koppelen.’ En Mario weet dat tevreden klanten tot nieuwe aanwas leidt: ‘Ik heb gewoonweg terugkerende klanten. Die weten wat ik voor ze beteken en komen bij mij inruilen of ze sturen een familielid met een autowens.’ Iedere auto die hij aflevert wordt gecheckt, krijgt verse vloeistoffen en een complete APK-keuring.
‘Soms haal je een uitschieter binnen, de rode Chrysler Le Baron cabrio, bijvoorbeeld. Dat is gewoon leuk en reken maar dat ik hem verkoop. Maar misschien gaat-ie naar het buitenland.’ Een mooie Mercedes C320 CDI is ook een uitschieter. ‘Maar dat is een young-timer. Ook dat is een interessante doelgroep: zakelijke rijders die niet het allernieuwste hoeven, maar fiscaal gunstig toch iets moois willen rijden. Daar zijn dit soort types heel gunstig voor. Ook die doelgroep zal de Tesla’s nog wel even links laten liggen.’
Sniepweg 13 A
2742 AR Waddinxveen