Genomineerde: Boschypaling

Sector-winnaar Detail- en Groothandel | 2022

In de rookkasten van Boschypaling in Katwijk gloeit beukenhout onder de makreel en eikenhout onder de paling. ‘Dat is maar één van de belangrijke kleinigheden waarmee wij werken aan een constante kwaliteit van onze gerookte vis.’ Het ene moment spreken Marco van den Bosch en Wim Vos als chefkoks over smaak en vetgehalte, het andere zijn ze ondernemers die in krap zes jaar tijd hun bedrijf flink hebben laten groeien.

Van den Bosch: ‘In 2015 begon ik met onze eigen rokerij. Het vak leerde ik bij één van de twee Eveleensen in Burgerveen en ik had toen al de droom een eigen winkel en rokerij te beginnen.’ Om voor zichzelf te kunnen beginnen kreeg Van den Bosch eerst ruimte bij zijn Brabantse palingleverancier, vóórdat hij zijn eigen rokerij begon in Katwijk. In 2018 volgde een eigen winkel in de Rijnstraat en werd Wim Vos zijn volledige compagnon. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid naar 10 vaste krachten en 10 parttimers. ‘En per 1 februari nemen wij de palingrokerij van de ándere Eveleens in Burgerveen over.’ Met ondernemerslust én oog voor kwaliteit zetten ze grote stappen.

‘Iedere vis wordt door één persoon – op zijn bord –  gezien.’

De allereerste klant van Boschypaling was sterrenrestaurant De Seinpost in Scheveningen. ‘Wij hadden een klik met de kok over de kwaliteit van de paling. Die kwaliteit vasthouden is het belangrijkste van ons bedrijf.’ Van den Bosch en Vos spreken met toewijding over alle onderdelen van het werk die de kwaliteit bepalen. ‘Het zit in de kwaliteit van de vis zelf, in het vers verwerken en in het rookproces. Wij zijn kritisch bij de inkoop, verwerken snel en wij gebruiken niet voor niets mooi beuken- en eikenhout.’ Iedere vis gaat zeven keer door hun handen. ‘En bij iedere stap kijken wij of de vis goed genoeg is. Wij houden onszelf en onze medewerkers voor dat elke vis uiteindelijk op één bord van één liefhebber terecht komt en dan goed moet zijn. Wij zijn dan erg trots wanneer een klant ons zegt dat onze kwaliteit vóór, tijdens en ná de Kerstdrukte gewoon hetzelfde is.’ 

Langzaam bouwen aan een eigen merk

Boschypaling heeft een klantenbestand opgebouwd van tientallen visspeciaalzaken en restaurants van Noord-Holland tot Brabant. ‘Dat zijn allemaal klanten die ons product hebben geprobeerd en niet meer weg zijn gegaan.’ Vis op een restaurantbord of onder een toonbank ligt daar natuurlijk zónder merk, maar Boschypaling levert ook verpakte vis. ‘Daar staan onze naam en logo op en daar willen wij langzaam een echte merkbeleving bij opbouwen. Wij merken in ieder geval dat onze naam rondgaat onder visspeciaalzaken en dat levert telkens nieuwe klanten op. Wij zien geen afname in de belangstelling voor paling en makreel, wel steeds meer winkels die het bij ons halen.’

Eveleens in Burgerveen wordt tweede eigen winkel

Aan de Westeinderplas zijn de palingrokerijen van Eveleens een begrip. ‘Bij de ene leerde ik het vak, de andere is sinds 1 februari van ons.’ Marco gaat daar zelf in de zaak staan: ‘Wim en ik hebben een goede extra man voor de rokerij in Katwijk gevonden, zodat ik tijd aan Burgerveen kan besteden.’ Het zal niet de laatste uitbreiding van Boschypaling zijn, want daarvoor hebben de mannen nog veel meer plannen.


Contactgegevens van Boschypaling

Lijnbaanstraat 7
2222 AR Katwijk aan Zee

TelefoonnummerE-mailadresWebsite