De Klerk campers en caravans

Sector-winnaar Toerisme, Horeca & Recreatie | 2019

“Een mooie vakantie”, is het antwoord van Ybe de Klerk, op de vraag wát hij nu eigenlijk verkoopt. “Eigenlijk hoefde ik niet zo nodig in de zaak. Maar toen ik in contact kwam met klanten en zag wat wij voor hen betekenen was ík verkocht. Het is prachtig om te horen dat mensen zo fijn met vakantie zijn geweest. Dát is waar dit hele bedrijf van leeft.”

‘Het hele bedrijf’, dat is inmiddels een full service bedrijf waar campers en caravans worden verkocht, onderhouden en gestald en waar in een grote showroom vele extra’s voor kampeerders beschikbaar zijn. “En midden in die showroom staat onze balie waar al onze medewerkers – behalve onze monteurs – een werkplek hebben. Als het druk is in de zaak is dat inderdaad wat rumoerig, maar ik vind het belangrijk dat iedereen bij binnenkomst meteen gezien en opgevangen wordt.”

Stug volhouden met een luxeproduct

Ook in recreatie heb je modes en trends. “Toen mijn vader halverwege de jaren zestig caravanverhuur aan zijn autoverhuur toevoegde toen groeiden de bomen tot in de hemel. Verre vakanties waren er nog niet, hotels was men niet gewend, maar een tentje was ook zo wat. Wij hebben in vijftig jaar hoogte- en dieptepunten meegemaakt en telkens nieuwe soorten klanten gewonnen. Keer op keer hebben wij besloten te investeren in onze klanten.”

De laatste grote investeringsronde was midden in de bouwmalaise. Rond 2008 vroeg de Klerk aan zijn zoons Fabian en Jeffrey, die net een paar jaar in het bedrijf meededen, wat ze zouden moeten doen: stoppen of investeren. “Dat werd dus investeren, want ook de jongens vonden het werk te leuk. Wij hebben geld gestoken in automatisering, in een nieuwe pui voor de showroom en vooral in de werkplaats. Wat klanten daaraan hebben? Die zagen daaraan dat wij niet gingen bezuinigen op het onderhoud van hun vakantie. Dat wij aandacht bleven geven aan de kwaliteit van ons werk. Dat wij een paar jaar nauwelijks nieuwe campers verkochten was helemaal niet belangrijk.”

Iedereen klantgericht

“Doe vooral je eigen ding.” Naast vader Ybe en zijn twee zonen zijn bijna twintig medewerkers allemaal betrokken bij de klant. “De beste motivatie voor goed werk is direct contact met de klant. Onze medewerkers, ook die in de werkplaats, kennen de mensen voor wie ze werken. Die camper of caravan is tenslotte erg belangrijk voor ze, dus die lopen mee de werkplaats in. Ik hoef hen echt niet te vertellen hoe ze hun werk moeten doen.” Waar ze bij De Klerk dan wel voor hebben gezorgd zijn fijne werkomstandigheden, met bijvoorbeeld vloerverwarming in de werkplaats.

Kom vooral proberen

“Wil je een keer proefrijden? Dat kan, wij geven je met plezier een camper of caravan mee voor een weekeindje weg. De manier waarop wij met onze klanten omgaan bepaalt hoe zij met ons omgaan. Zo was er laatst een echtpaar dat een nieuwe camper kwam kopen, terwijl ik er vijf jaar geleden een wegens hun gezondheid van hun teruggekocht had. De oorspronkelijke verkoop was goed geweest en de terugkoop was kennelijk naar wens. Het voelde alsof ze met mij kwamen víeren dat hun gezondheid weer zoveel beter was dat ze opnieuw met een camper op pad konden.”

Met zulke klanten kunnen De Klerk en zijn zonen nog heel lang vooruit.


Contactgegevens van De Klerk campers en caravans

Haarlemmerstraat 1B
2182 HA Hillegom

• Bel: 0031252515238 • E-mail: [email protected] • Website: www.deklerk-caravans.nl