Detailhandel (> 5 medewerkers) | 2017
Oorspronkelijk was Peter Rusman kok. Maar toen diens schoonvader, de vorige eigenaar Marten Brederode, hem vroeg om tijdelijk te helpen met meten en monteren bij klanten thuis, maakte hij een carrièreswitch. Inmiddels is hij alweer tien jaar werkzaam bij Decorette Leiderdorp, waarvan de laatste vier jaar als eigenaar.
“Door goed naar anderen te kijken, heb ik het vak geleerd,” kijkt Peter Rusman terug op de afgelopen tien jaar. “Van Marten en Gerard, onze monteur, heb ik leren meten en monteren. En in de winkel heb ik veel geleerd van mijn collega’s en de vertegenwoordigers van onze merken. Daardoor kan ik goed adviseren over wat de beste materialen zijn voorramen, wanden, vloeren, de bijbehorende accessoires en de bijbehorende technische specificaties. De mooiste resultaten behaal ik samen met mijn medewerksters Corry, Frederique en Helga, die erg goed zijn in stylen en het combineren vanmaterialen. We werken ook samen met stylisten en binnenhuisarchitecten.”
Bij dit alles draait het vooral om goed luisteren naar de klant, vindt Peter. “We smeren een klant geen duur product aan. Natuurlijk leven ook wij van de muntjes, maar liever verkopen we iets waar iemand gelukkig van wordt. Dan komt de klant terug en bovendien stuurt hij dan familie, buren en vrienden naar ons door.”
De uit ruim veertig winkels bestaande franchiseketen was oorspronkelijk een verf- en behangspeciaalzaak. De landelijke formule groeide uit tot een totaalconcept voor woninginrichting. Inmiddels is Decorette een professionele club van franchisers die de inkoop van de winkelcollectie, de facturering en de marketing regelt. Ook een online klantonderzoek onder elke klant die iets heeft gekocht, wordt door de vereniging geïnitieerd.
Peter: “Die centralisatie is prettig, want daardoor kun je je helemaal concentreren op de klant. Ik vond het spannend toen we het landelijke klantonderzoek automatiseerden, maar de beoordelingen blijven goed. Ook krijgen we op deze manier een compleet beeld van de klantwaardering.”
De winkel in Winkelhof Leiderdorp werd in 1981 geopend. In 1991 verhuisde de Leiderdorpse vestiging naar een groter pand in Winkelhof, waarna in 2007 het interieur werd gemoderniseerd, zodat de winkel moderner, lichter en laagdrempeliger werd en daarmee ook aantrekkelijk voor een jongere doelgroep. Vooral de lage drempel is belangrijk. Want daarmee onderscheidt Peter Rusman zich van concurrenten en webwinkels. De winkel zit op een zichtlocatie dichtbij de klant, die regelmatig tijdens het boodschappen doen binnenloopt voor advies of een vraag. Advies aan huis en opmeten gebeurt vanzelfsprekend ook.
“Het feit dat je dichtbij de klant zit, is ideaal,” besluit Peter. “Mensen willen de stof zien en voelen. Het enige nadeel is dat klanten je altijd weten te vinden, bijvoorbeeld als een kind de gordijnrails naar beneden trekt. Ik ben de afgelopen jaren nog maar een keer niet op kerstavond op pad geweest voor een reparatie of een last minute montageafspraak. Maar ik help de klant graag, want met service en betrokkenheid onderscheid je je. Dat hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap.”
Winkelhof 36
2353 TS Leiderdorp
De andere 6 genomineerden van Detailhandel (> 5 medewerkers) in 2017.