Genomineerde: Desch-Epla

Internationaal Zakendoen | 2017

In een bescheiden bedrijfshal in Ter Aar staan vijfentwintig spuitgietmachines 24 uur per dag te stampen. Die machines produceren miljoenen sierpotten, hangpotten, plantschalen en toebehoren voor de Nederlandse sierteeltkwekers per jaar. High tech maakt het mogelijk dat de fabriek ’s nachts en in het weekeinde gewoon doordraait. “En toch zijn wij een écht ‘mensenbedrijf’”, zeggen Kees Waqué en Arjan Akerboom. “Die machines draaien wel, maar door de flexibele bediening en inzet van die machines door onze medewerkers kunnen wij wat extra’s betekenen voor onze klanten.”

Akerboom legt uit hoe belangrijk het mensenwerk te midden van de machines is: “Het verwisselen van de matrijzen in een spuitgietmachine is uren werk. Dus proberen wij dat zo min mogelijk te doen en onze orders zo goed mogelijk te plannen. Maar onze klanten verwachten – terecht – maximale flexibiliteit. Bovendien willen wij onze klanten zo nodig uit de brand helpen in bijzondere omstandigheden. Dan móet je je mensen op de werkvloer ‘meenemen’ in de redenen waarom juist nu de machines toch omgesteld moeten worden. Op die manier deel je samen de wens om de klant te bedienen.”

Beginnen bij de eindgebruiker

“Als de plant goed verkoopt, dan wordt onze sierpot ook goed verkocht.” Daarom is Epla, samen met moederbedrijf Desch Plantpak, bijzonder actief op het gebied van trends en mode. Kees Waqué, manager retail en marketing: “Ik stel twee keer per jaar een trends- en inspiratiegids voor bloemenretailers – van groot (bijvoorbeeld IKEA) tot klein – samen. Daarin presenteren wij, samen met sierteeltveredelaars en kwekers, planten binnen een nieuwe sfeer of trend. Zo zitten wij midden in het spel tussen kwekers en retailers die proberen de collecties voor de toekomst samen te stellen.”Epla doet daar niet alleen aan mee omdat hun potten in alle kleuren leverbaar zijn. Maar ook omdat zij technisch voorbereid is op nieuwe wensen uit de markt. Waqué: “Consumenten willen graag gemak, ze zijn wel eens weg en vergeten dan de planten water te geven. Daar is de Grow&Go pot voor bedacht, een slimme pot met anderhalve liter water inhoud. Dat brengen wij met de slogan ‘weekend weg en uw planten dan? Grow & Go’.”

Akerboom: “Uiteindelijk betaalt de kweker onze rekeningen; hij is ‘de klant’. Maar Kees en ik mikken met onze marketingaanpak op de eindgebruiker: de man of vrouw die een van onze potten bij de plant van zijn keuze meekrijgt. Wij helpen de retailer, de kweker en de veredelaar om samen concepten te ontwikkelen die bij de consument aanslaan.”

Klachten? Taart!

“Wij gaan bij een serieuze klacht altijd met een taart langs de klant,” vertelt Akerboom vrolijk, “Dat vinden wij een fijn moment om beter af te stemmen.
En als het nodig is gooien wij het hele productieschema om. Alles om exact te analyseren wat er fout is gegaan en die fout te kunnen uitsluiten.”


Contactgegevens van Desch-Epla

Oude Kerkpad 4e
2461 EW Ter Aar

TelefoonnummerE-mailadresWebsite