Bouw, Installatie & Techniek | 2016
In oktober bestond Jansen Elektro twaalf jaar, een periode die via garageboxen en loodsen in Hoofddorp en Cruquius naar een nieuw pand in het Katwijkse ’t Heen voerde. “Vooral de laatste vier jaar zijn we hard gegroeid,” zegt eigenaar Arnoud Jansen. Een interview over klantgerichtheid, trainingen en innovatieve producten.
Een mooi voorbeeld van een grote klant die Jansen Elektro sinds een aantal jaren bedient, is een zorginstelling in Amsterdam met 157 locaties en 1800 huizen voor begeleid wonen. Daarmee heeft Jansen een contract afgesloten voor al het onderhoud en reparatiewerk. Bovendien doet het elektrotechnische bedrijf ook het installatiewerk als panden worden uitgebreid of verbouwd.
Maar er zijn meer klanten. “We hebben ook een grote scholengemeenschap en het Nederlands Danstheater als klant, beide in Den Haag. Daar doen we alles: van het installeren van led-schermen tot de aanleg van alarm- en brandmeldinstallaties. We trekken kabels maar leggen ook netwerken aan en plaatsen camera’s. Juist dat totaalpakket spreekt aan. Klanten hoeven maar één belletje te plegen. En plafonds en vloeren hoeven niet tweemaal achter elkaar open.”
“Hoe we aan dit soort klanten komen?”, herhaalt Arnoud de vraag. “Dat is zo gegroeid. Overal waar we eenmaal binnen zijn, zijn we nooit meer weggegaan. Vaak begint het met een kleine klus, daarna komt er van alles bij. Dat heeft denk ik te maken met snel schakelen, klantvriendelijk gedrag en een goede communicatie met de klant. We melden ons netjes als we ergens binnenkomen en melden ons weer af als we klaar zijn. En we vinden het belangrijk dat we eventuele klachten horen, want dan kun je er iets aan doen. Bovendien voorkom je zo dat mensen negatieve verhalen over je vertellen op verjaardagen.”
We streven naar honderd procent perfectie, vast Arnoud samen. Om dat te realiseren, volgen de medewerkers van Jansen Elektro sinds een half jaar de klantgerichtheidstraining ‘Van vakman tot contactman’. “Er zijn genoeg bedrijven die net als wij installatiewerk kunnen doen, maar een elektricien moet meer zijn dan een vakman. Sociale vaardigheden en een goede presentatie zijn ook belangrijk. Bovendien leer je zo om kansen te zien. Dat is niet alleen financieel aantrekkelijk, je laat ook zien dat je meedenkt met de klant.”
Over waar het toe leidt, is Arnoud duidelijk. “Ik hoef geen bedrijf met 25 man. De huidige omvang van tien vaste medewerkers is prima, ook al omdat we tijdelijke mensen kunnen inhuren. We zoeken het vooral in nieuwe innovatieve producten. Sinds een jaar of zes plaatsen we grote led-schermen, vaak op hoge gebouwen: een zichtbaar reclameproduct waarmee je je vak een gezicht geeft. Momenteel zijn we bezig met scooterkluizen met batterijen op zonne-energie. Dat soort ingewikkeld installatiewerk is heel leuk om te doen.”
Heerenweg 6
2908 LJ Katwijk aan Zee
De andere 8 genomineerden van Bouw, Installatie & Techniek in 2016.