kortekaas tuinen – aanleg, bestrating, ontwerp, onderhoud

‘Als het moet hijsen wij een 250-jaar oude olijfboom uit een tuincentrum'

Dienstverlening (> 5 medewerkers) | 2022

Wat maakt een tuin een tuin? ‘Dat is natuurlijk voor iedere opdrachtgever anders,’ zegt Tim Kortekaas, ‘en dat is ook nog eens enorm lastig om je vooraf een indruk van te vormen. Dus is één  van onze hulpmiddelen om een klant zo goed mogelijk de juiste indruk te geven van het eindresultaat een uitgebreid 3D-ontwerp.’

‘Met het 3D-ontwerp bereiken wij echt het wow-effect. Helemaal mooi wanneer je dat doet met de (architecten)tekening van een nieuwbouwhuis. Wij kunnen dan heel goed laten zien hoe huis en tuin samen er straks uit komen te zien.’ De 3D-ontwerpen vervullen een rol(letje) in de reclame van Kortekaas Tuinen: ‘Wij merken dat klanten die weer aan anderen laten zien. En bij oplevering krijgen de klanten de tekeningen als extraatje.’ 

Kortekaas mikt op de ‘completere’ tuinen 

Begrijp hem niet verkeerd, een ‘complete’ tuin hoeft niet heel groot te zijn. ‘Wij zien gewoonweg dat mensen een veelheid aan zaken in hun tuin willen: meubilair, goede bestrating, buitenkeukens, veranda’s en overkappingen, goede verlichting. Dat maken wij al vanaf 40 vierkante meter. Juist de puzzel om alles sfeervol in te tekenen daagt ons uit.’ Kortekaas bouwde in korte tijd – negen jaar – zijn bedrijf uit naar een onderneming met 16 medewerkers. ‘In het hoogseizoen zijn dat er bijna dertig. Wij doen alles zelf: van ontwerpen beplantingsplan, naar aanleg van installaties en bouw van constructies tot en met het maaien van het gras.’ 

Groeien en netwerken 

Kortekaas is jong – zevenentwintig jaar – en gedreven ondernemer. ‘Ik kon op school al niet stilzitten en ben snel voor mijzelf begonnen. Met één busje met gereedschap heb ik mij in de streek snel op allerlei uitdagingen gestort. Daarbij heb ik mij altijd al voorgenomen álles aan te pakken.’ Deed hij dat eerst nog met hulp van kennissen, inmiddels pakken ze met ze allen alle uitdagingen aan. ‘Wij gaan geen uitdaging uit de weg. Dus krijgen wij ook van klanten terug dat ze ons leuke gasten vinden, enthousiaste, harde werkers.’ 

Daarbij heeft hij snel contacten gelegd, met toeleveranciers en met andere ondernemers. Dat levert dan ook weer klanten op, waaronder één met een wel heel aparte wens: ‘Die had een olijfboom van 250 jaar oud bij een van onze bevriende tuincentra zien staan. Die mochten wij hebben, mits wij hem zelf konden weghalen. Losgraven uit de grond was een hele klus, door het dak uit de winkel hijsen met een kraan was helemaal spectaculair! Prachtig natuurlijk wanneer dat soort dingen lukken.’ 

Eerst budget bepalen, daarna afspraken nakomen 

‘Bij de ‘complete’ tuininrichting waar klanten tegenwoordig voor komen zóu je ‘te ver’ kunnen gaan. Daar hebben wij géén belangstelling voor.’ Daarom maakt Kortekaas sowieso altijd eerst een budget. ‘Wij vragen netjes wat een klant zou willen besteden en dan is het vervolgens aan ons om te kijken of wij de wensen daarbinnen kunnen realiseren. Daar hoort strak en zorgvuldig overleg met de klant bij.’ Hierna blijft er volgens Tim nog maar één ding over om te zorgen dat het goed gaat: ‘Altijd je afspraken nakomen en eventuele problemen oplossen.’ 

Deze jonge ondernemer is bezig daar erg ver mee te komen.

 


Contactgegevens van Kortekaas Tuinen

Laan van Verhof 8
2231 BZ Rijnsburg

• Bel: 0621706777 • E-mail: [email protected] • Website: kortekaastuinen.nl