Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2018
Het aantal kinderschoenenspeciaalzaken in Nederland is gekrompen tot ongeveer vijfentwintig. Eén daarvan zit in Leiden aan de Hogewoerd en wordt al drie generaties gerund door de familie Oerlemans. Ronald Oerlemans heeft maar één doel: Ouders die bij mij komen willen het beste voor hun kinderen. Dat probeer ik ze te geven.”
“Het met aandacht voor het kind en zijn/haar ouders of grootouders. Dat doen wij met zijn vijven: drie parttimers, mijn vrouw en ik. Je moet wel met kinderen kunnen omgaan. De kinderen komen hier vanaf hun eerste stapjes tot een jaar of zestien. Die hebben allemaal hun eigen gebruiksaanwijzing.” Oerlemans helpt kinderen – maar ook steeds vaker ouders – aan passend schoeisel. Voor jongens en mannen kan hij leveren tot maat 45.
Het is leuk om een ondernemer te kunnen interviewen die letterlijk maatwerk levert. “Iedere voet is anders en alleen goede schoenenmerken hebben daar de best passende vorm voor. Die merken hebben wij in huis. Het zijn schoenenfabrikanten die wel rekening houden met de rankere, smallere vorm van Nederlandse voeten. Zij investeren in voldoende leesten voor iedere maat en ieder ontwerp zool.” Piedro is zo’n – welbekend – Nederlands merk. “Hun assortiment van modelijnen gaat mee met de tijd, met sneakers, linnen schoenen en ‘booties’. Die doen in stijl en variatie niet onder voor andere mode-merken. Maar hun schoenen passen wél.” Met meer dan 500 modellen in voorraad heeft Oerlemans het grootste aanbod tussen Haarlem en Den Haag.
De klantgerichtheid van Oerlemans bestaat uit een heleboel aandacht voor het kind. Schoenen passen is spannend wanneer ze zo jong bent dat je niet weet wat er gebeurt. Oudere kinderen gaan misschien liever buiten spelen. “Aan ons de uitdaging om op een zo leuk mogelijke manier de juiste schoen met de beste Trends in de maatschappij, modes en de manier van winkelen hebben de afgelopen jaren een ravage aangericht onder diverse soorten winkelketens. Ook de schoenenbranche moest eraan geloven. “Speciaalzaken als de onze blijven bestaan. Wij hebben een webshop, maar die werkt vooral als etalage. Wij merken dat klanten van steeds verdere weg komen, uit Rotterdam, Amsterdam, Woerden. Waarom? Wij denken dat klanten het beste willen voor hun kind. Zij zoeken persoonlijke aandacht, advies en een ruime keus. Schoenen van grote sportmerken – en dan vooral die van de B-productielijnen – zijn als dagelijkse schoen gewoonweg niet goed genoeg. Bestellen op internet betekent dat je niet ziet hoe de enkels van je kid in de schoen staan.”
Wat Oerlemans maar wil zeggen: als je een opgroeiend kind goede schoenen wil geven, dan moet je naar zijn zaak op de Hoge Woerd komen. Hij houdt het graag simpel.
Hogewoerd 31
2311 HE Leiden
De andere 8 genomineerden van Detailhandel (< 5 medewerkers) in 2018.