Beste Website
Sector-winnaar Bouw, Installatie & Techniek | 2015
Op een goede zichtlocatie langs de N207 in een mooi pand is Ploeg Kozijnen gevestigd. In de overzichtelijke showroom zien klanten naast de vele mogelijkheden de ontwikkeling die kunststof kozijnen heeft meegemaakt. Houtlook -niet van echt te onderscheiden -, deuren met ‘gietijzeren’ frame, glas-in lood, zonwering, horren, gevelbekleding en dakkapellen. Alles is mogelijk om klanten van A tot Z te kunnen voorzien.
Volgend jaar bestaat Ploeg Kozijnen 35 jaar. Jos van der Ploeg begon in de jaren ’80 in een garage bij een buurman. Daarna volgde een eigen werkplaats, de verhuizing naar een industrieterrein, een hal erbij en in 2008 betrok men het ruime pand in Nieuw-Vennep waarin een geautomatiseerde productiehal, showroom en het kantoor zijn gevestigd. Het bedrijf is van 1 man uitgegroeid tot 75 werknemers.
De core business van Ploeg Kozijnen is het kunststof kozijn, waaronder het volledige assortiment van ramen, voor- en achterdeuren, de openslaande deuren, de schuifpui, overkappingen en serres. Om de klant te ontzorgen is in principe alles wat daar bij komt kijken ook via Ploeg Kozijnen aan te schaffen. Denk aan ventilatie, raamdecoratie, horren en in samenwerking met Ruiter Dakkapellen zelfs complete dakkapellen.
Ondanks het geautomatiseerde productieproces, is het nog steeds mogelijk klanten van dat ene specifieke kozijn te voorzien. “In dat maatwerk onderscheiden wij ons. Uiteindelijk gaat het altijd om eindgebruiker – die daar woont of werkt – of je nu met een aannemer hebt te maken of niet”, aldus commercieel directeur Ronald van den Ing. “Wij zijn gegroeid uit particulier werk”, vult eigenaar Jos van der Ploeg aan, “dus het denken vanuit die eindgebruiker zit in ons in de genen.” Inmiddels richt het bedrijf zich al jaren op zowel de particuliere als zakelijke markt. Van klein tot groot.
De klantgerichte visie is voor Ploeg kozijnen heel belangrijk. “We doen zelf de productie, hebben een eigen montage-afdeling en een eigen servicedienst. We zitten bovenop kwaliteit en service. Het is belangrijk dat als je groeit en er nieuwe mensen vanuit andere bedrijfsculturen binnen komen, zij zich ook daar bewust van zijn. Iedere medewerker, of dat nu monteur of verkoper is, denkt bij elke handeling ‘wat zou ik zelf prettig vinden als klant’ of ‘gaat die klant mij een 9 voor klantgerichtheid geven als ik dit doe?’. Vaak zit het verschil in kleine dingen, zoals de rotzooi opruimen als je bij een klant klaar bent”, vertelt Ronald. “We zijn een mensgerichte organisatie”, gaat Jos verder. Werknemers moeten een goede werkplek hebben en het naar de zin hebben. Bij ons krijgen ze de ruimte zich te ontwikkelen. Ik vind het prettig jonge mensen het vak te leren en om met ze samen te werken. Ze brengen nieuwe frisse ideeën mee.”
Het is die klantgerichte visie die Ploeg Kozijnen door de bouwcrisis heen helpt. “Prijzen staan onder druk en je moet meer en nog beter je best doen om klanten binnen te halen”, zegt Jos. Toch heeft het bedrijf er bewust voor gekozen niet goedkoper in te kopen. “Wij zijn ons in de projectmatige markt gaan richten op ketensamenwerking: in een vroeg stadium met alle partners samenwerken met als doel een topresultaat voor de eindgebruiker. Als bijvoorbeeld doorlooptijden korter worden, scheelt dat wel geld, maar gaat dat niet ten koste van kwaliteit en uiteindelijk heeft iedereen daar profijt van. Bij Ploeg is alles van A tot Z goed geregeld”, besluit Ronald.
Pesetaweg 45
2153 PJ Nieuw-Vennep
De andere 4 genomineerden van Bouw, Installatie & Techniek in 2015.