rodenburg transport - specialist in internationaal transport van caravans en vrachtwagens
Internationaal Zakendoen | 2018
Het duurt even in het gesprek met André Rodenburg voor hét antwoord op de ‘Hoe dan?’ vraag komt: “Wij spreken onze talen goed – Frans, Engels, Duits – en wij houden ons aan de tip van mijn vader: ‘Nooit op één paard wedden’.” Met die twee simpele uitgangspunten en een heleboel hard werk hebben André, zijn vrouw Eva en hun ruim dertig medewerkers een bedrijf opgebouwd dat behoort tot een van de grootste vervoerders van vrachtwagens, caravans en campers in Europa.
Sinds 1966 heeft Rodenburg Transport op verschillende paarden gewed en telkens kansen aangegrepen om mee te ontwikkelen met de markt. Begonnen met melkbussen, veevoer en gasflessen pakte het bedrijf een eerste kans te specialiseren met het ophalen en legen van de eerste glasbakken. “Daarbij was essentieel dat wij al beschikten over wagens met een kraan. Sinds de glasbakken zijn wij alleen maar meegegroeid met de markt. Dus pakken wij nu ook kledingcontainers (In Amsterdam iedere week 75 ton) en papier mee. Van bovengrondse of ondergrondse containers. En ik voorzie dat wij verder zullen groeien met het legen van ondergrondse containers.” Rodenburg is in dit transport niet bijzonder groot, zoals de grote afvalverwerkers die iedereen kent. “Maar het mooie is dat wij zo efficiënt kunnen werken, dat wij een aantrekkelijke samenwerkingspartner zijn voor de ‘grote’ bedrijven. Die huren ons allemaal in.”
Vóór het einde van het gesprek benadrukt André nog eens dat het de medewerkers zijn die de dienst leveren. “Al die techniek is leuk, maar het zijn onze chauffeurs die het echte werk doen. Die van ons komen allemaal ‘uit de polder’ en zijn allemaal bereid net even een stapje extra te zetten.” En het grootste deel van die klanten zit in Frankrijk, Duitsland en Italië. En dat is nu net het bijzondere aan dit bedrijf: met inzet van talenkennis en de reputatie van ‘de Nederlandse vrachtwagenchauffeur’ een plekje veroveren bij buitenlandse klanten.
“Eind jaren negentig ging mijn vader eens naar de caravanbeurs voor een vouwwagen voor het gezin. Hij kwam terug met een transportorder voor caravans, van fabriek naar dealer. Dat is sindsdien alleen maar verder gegroeid.” En telkens in andere combinaties: “Soms is de dealer de opdrachtgever, soms de fabrikant, of anders weer de importeur. Dat netwerk hebben wij begin jaren nul (toen André van de Vervoersacademie kwam) sterk kunnen uitbreiden naar het buitenland.” Zelf heeft André zeven maanden in Frankrijk gewoond, dus die taal ligt hem wel. Maar ook in Engels en Duits kan hij prima overweg. “Net als onze planners. Onze chauffeurs spreken hun talen voldoende voor het eenvoudige klantencontact en ook voldoende om te kunnen beoordelen of ze naar ons moeten terugschakelen. Die talenkennis is essentieel.”
De andere kant van ‘nooit op één paard wedden’ ligt in de techniek. “Toen wij caravans en campers gingen vervoeren lieten wij eigen combinaties op maat bouwen. En wij hebben in jaren de expertise opgebouwd om zodanig schadevrij te rijden dat dealers ons de kwaliteitscontrole van het product ‘af fabriek’ toevertrouwen.” Met diezelfde opgebouwde techniek en werkwijzen zocht het bedrijf naar een tweede soort vracht. Dat werden trucks, tractoren en andere vervoermiddelen. “Sindsdien laten wij combinaties voor ons bouwen die zowel caravans en campers als vrachtwagens en tractoren kunnen dragen. Dat zijn dure wagens, maar daardoor hebben wij een prima marktpositie opgebouwd.”
Harsweg 34c
2461 EZ Ter Aar
De andere 5 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2018.