Toerisme, Horeca & Recreatie | 2018
Wat gebeurt er wanneer je een op zichzelf goed lopende zaak gaat vernieuwen? Arnold en Corine Geerlings maken het sinds 2015 mee. “Sinds eind oktober staat er Sea You Hotel Noordwijk op de gevel, waar eerst nog ‘Hotel De Ossewa’ stond. Dat hebben wij onze vaste gasten al verklapt. In 2016 namen wij alle kamers onder handen, in de loop van dit jaar doen wij de rest. De reacties van onze gasten zijn overweldigend.”
“Het uitgangspunt van Hotel de Ossewa was ‘Home away from home’”, zegt Arnold, “daar houden wij aan vast. Maar de nieuwe naam doet het in het buitenland veel beter. De nieuwe naam gaat over jou en mij, over een ontmoeting en weerzien en natuurlijk over zee. Wij hebben niet alleen trouwe gasten geïnformeerd, maar ook de reisbureaus waarmee wij werken. Blijkbaar inspireert de nieuwe naam, want zij vroegen ons meteen om foto’s en meer om ons hotel op hun sites te kunnen zetten.”
Er zijn dus ook nieuwe foto’s, want Arnold – die veel klussen zelf doet – pakt het interieur stap voor stap aan. “Wij maken het interieur lichter, met zongegrijsd hout en veel lichte aankleding. De kamers hebben deze nieuwe ‘look and feel’ al, die hebben wij afgelopen winter compleet gerenoveerd en zijn klaar voor de toekomst.” In het voorjaar van 2018 is de buitenkant aan de beurt.
Tijdens de aanpassingen draait het hotel gewoon door. Alleen in de wintermaanden december en januari is er tijd voor de grootste klussen. Voor- en najaar komen er groepen (vooral Engelse, maar ook Franse): “Scholieren die wij met hun begeleiders onderbrengen. Voor hen is het een groot voordeel dat wij hen ‘sole occupancy’ kunnen bieden, geen andere gasten dan de groep. Daarnaast bieden wij menu’s die goed op de jeugd zijn afgestemd. Geen ingewikkelde gerechten, niet alleen frites, maar prima rechttoe, rechtaan maaltijden.” Kennelijk succesvol, want voor 2018 is het leeuwendeel van de boekingen al rond. “En het is ieder jaar meer dan voorheen.”
Achter de betonnen bar in het restaurant hangt een grote foto van het gezin Geerlings aan het strand. Ze zijn met zijn zessen: Corine, haar man en vier zonen. “De oudste is negen, de jongste anderhalf en ze doen allemaal mee. Arnold en ik zijn altijd samen op de zaak. Wij ontvangen de gasten en zwaaien ze uit. Arnold is dat zelf al gewend vanaf zijn 10e, onze jongste is hier geboren. Als wij druk zijn met gasten, dan moeten onze zonen zich even alleen vermaken. Dat gaat prima.” Misschien betekent het wel dat trouwe gasten de kinderen mee zien opgroeien, zoals ze Arnold ook hebben zien veranderen van ‘zoon van de baas’ tot eigenaar. “Wij hebben niet het gevoel dat het werk is. Het is gewoon leuk om het mensen naar de zin te maken. Wij vragen onze gasten naar hoe ze zich voelen en wij vinden het belangrijk om dan ook door te vragen, zodat wij zoveel mogelijk voor ze kunnen doen.”
Het hotel stamt al van vóór de tijd dat er veel hotels aan het strand stonden. Aan de Duinweg heeft het een prachtige locatie en de medewerkers zijn toegewijd. Waarom dan zo’n groei in aandacht? “Wij hebben klanten en gasten een ‘sneak preview’ gegeven in onze toekomstplannen. Door ze hier te laten zien wat wij doen. Maar ook per e-mail en whats-app. Dat maakt mensen nieuwsgierig en houdt ze betrokken. De vernieuwing zelf is een groot pluspunt.” 2018 wordt een mooi jaar.
Duinweg 7
2202 RA Noordwijk
De andere 11 genomineerden van Toerisme, Horeca & Recreatie in 2018.