Internationaal Zakendoen | 2018
In de sierteelt is klantkennis vaak een schimmige droom waar slechts met veel moeite een vinger achter te krijgen is. Voor de Van Woudenbergs is dat geen enkel probleem. “Wij hebben zo’n vijftien vaste klanten en nog een stuk of dertig incidentele. Wij weten precies wat ze willen.” Sterker nog, ze hebben hun bedrijf er de afgelopen tien jaar een enorme impuls mee gegeven.
“Wij hebben er altijd naar gestreefd om ons zo dienstbaar mogelijk op te stellen voor onze grotere klanten. Kweken op contract gaf ons de gelegenheid om onze interne systemen zo goed mogelijk te maken. Wij hebben zo’n tien jaar geploeterd om onze eigen manier van werken te perfectioneren en vooral om de klant te helpen succes te maken van wat hij in zijn verkooppunten zet. Ongeveer acht jaar geleden konden wij voor het eerst met een keten van tuincentra precies uitvoeren wat wij in gedachten hadden. Sindsdien groeit ons bedrijf gestaag.”
Met zijn drieën en vier vaste krachten hebben de Van Woudenbergs een superplat bedrijf georganiseerd. In ‘het seizoen’ komen daar nog zo’n vijftig oproepkrachten in de productie bij. “Maar de kern van de zaak is de wijze waarop wij onze klanten van dienst kunnen zijn. Wij zijn gespecialiseerd in daghandel, dus wij moeten toch al snel schakelen: een opdracht leveren wij na enkele uren al uit. Zo flexibel spelen wij ook in op marketingwensen van de klanten. Dat gaat dan om aflevering, verpakking of sortering.”
Klanten kunnen direct terecht bij een van de eigenaren of hun vaste collega’s. Tekenend daarvoor is de vermelding van de directe mobiele telefoonnummers van Rick, Liesbeth en Gerbert op de website van het bedrijf.
Het geheim van Van Woudenberg laat zich bijzonder makkelijk uitleggen: “Van de consument mág je geen optimale zorg voor de plant verwachten, en zelfs de omstandigheden bij een
tuincentrum zijn al minder dan bij ons. Daarom verwennen wij onze planten niet, maar ‘bereiden wij ze voor’ op een harder leven buiten de kwekerij. Zo kunnen wij de kwaliteit bij de eindgebruiker veel beter waarborgen. De klanttevredenheid stijgt en de winkelketen blijft niet met onverkoopbaar materiaal zitten.” En dat dan voor iedere week van het jaar geoptimaliseerd, voor vele soorten.
“Toen wij het lef hadden om minder soorten te maken zodat wij precies de juiste plant in het juiste stadium konden leveren werden onze klanten het meest blij met ons.” Het tweede
geheim is dat Van Woudenberg afscheid heeft genomen van de grond. Het grootste deel van de 20 hectares waar zij de planten kweken is niet in eigendom. “Dat maakt het bedrijf veel flexibeler in productie én het stelt ons in staat te experimenteren met nieuwe planten voor nieuwe markten of klanten.”
“Wij verkopen niets meer ‘via de klok’. De meeste handel zit in vaste afspraken met de vijftien grote klanten die tuincentra, bouwmarkten en supermarkten in heel Europa vertegenwoordigen.” Tóch betekent dit niet dat alle productie op voorhand vastligt. Van Woudenberg heeft een grote variatie van vaste tuinplanten in kweek, zowel in Nederland, als op ‘warme locatie’ Portugal. “Wij zijn degenen die onze klanten kunnen verrassen met onverwacht aanbod. Door onze manier van werken kunnen onze klanten al eind maart bloeiende, blauwe boerenlavendel verkopen. En dit najaar komen wij met bloeiende herfstanemonen.”
En om de lezer van Rijnstreek Business te verrassen: twintig hectare is tweehonderdduizend vierkante meter. Daar komen ieder jaar 4.500.000 planten vandaan.
Knibbelweg 27
2761 JC Zevenhuizen
De andere 5 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2018.