velopa – let’s go outside
Sector-winnaar Internationaal Zakendoen | 2024
‘De missie van VelopA,’ zegt algemeen directeur Chris de Groot, ‘is om de wereld mooier en beter te maken.’ ‘De tijd dat alle fietsparkeeroplossingen hetzelfde zijn qua design, comfort en veiligheid ligt ver achter ons.’ VelopA loopt voorop in deze ontwikkeling en ontwerpt jaarlijks een scala aan fietsenrekken, -standaards, -klemmen en -leunhekken, afgestemd op internationale en lokale behoeften.
‘Vijfenzestig jaar geleden begon VelopA (van Velo Parkeren) met de alom bekende stoeptegel met sleuf. Sinds dat idee is ons bedrijf uitgegroeid tot leverancier van een grote variëteit aan slimme en mooie fietsparkeeroplossingen. Van het iconische Tulip fietsenrek tot en met de etagerekken voor dubbellaagsfietsparkeren die je in de grote stallingen bij NS-stations terugvindt. En dat niet alleen. Ook zijn wij leverancier van straatmeubilair, fietskluizen en overkappingen. Wij ontwikkelen die producten in eigen huis. Uiteraard in uitvoerig overleg met onze internationale klanten.’ De helft van die klanten komen namelijk uit het buitenland’
Wanneer ‘het buitenland’ zich oriënteert op fietsgebruik, dan wordt er al snel naar Nederland gekeken. ‘Wij hebben hier een unieke situatie waarin het gebruik van fietsen al decennialang bepalend is voor onze infrastructuur’. In het verkeer en juist ook in binnenstedelijke inrichting heeft fietsmobiliteit een bepalende rol. Logisch dat er vanuit omliggende landen veel belangstelling is voor onze manier van doen. De grote fietsenstallingen van ProRail bij stations zijn internationaal toonaangevend. Wij hebben destijds de etagerekken hiervoor ontwikkeld.’ In buurlanden België en Duitsland — en ook verder weg — ziet VelopA de omzet van fietsenrekken en -overkappingen stijgen. ‘Daarbij houden wij rekening met lokale gewoontes en maken wij — met mate — varianten voor ieder land.’
VelopA volgt de ontwikkelingen op de voet. ‘Bij bedrijfspanden, in binnensteden en bij stations vindt niemand het prettig wanneer fietsen slordig geparkeerd staan. Met voldoende en geschikte rekken wordt er weer goed en netjes geparkeerd. Wat wij in de loop der jaren meemaken, is de groei van de ‘buiten model fiets’. Denk aan bakfietsen en de toename van verschillende types zoals fat bikes. Ook daarvoor ontwikkelen wij weer parkeeroplossingen.’ Innovatie van VelopA beperkt zich overigens niet alleen tot design of de juiste toepassing voor de eindgebruiker. ‘Die innovatie zit ook in verbeteren van het werkproces van de andere partijen die werken voor de eindklant. Bijvoorbeeld voor aannemers, hoveniers en andere installateurs die onze spullen plaatsen, proberen wij het werk zo licht mogelijk te maken. Met constructies die uit meerdere lichte onderdelen bestaan, in plaats van één zwaar geheel.’
Sinds de betontegel met fietssleuf is VelopA doorgegaan op de ingeslagen weg van het ‘aanpassen aan en mooier maken van de buitenruimte’. ‘Naast een grote diversiteit aan fietsparkeeroplossingen aangevuld met diverse soorten overkappingen, voorziet VelopA ook in straatmeubilair, verkeersvoorzieningen en zelfs in sport- en spelvoorzieningen. Met het verdwijnen van de auto in de binnensteden, de opkomst van verschillende fietstypes, de impact van extreem weer op de infrastructuur en buitenruimte, verwacht De Groot dat er veel uitdagingen op het pad van VelopA komen. ‘Wij zijn er qua expertise en mentaliteit op voorbereid en gaan samen met onze opdrachtgevers mooie en toegespitste oplossingen leveren.’
Achthovenerweg 21
2351 EZ Leiderdorp
De andere 5 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2024.