Groeiversneller
Dienstverlening (< 5 medewerkers) | 2018
Wat doet een praktijk voor verloskundigen in de competitie voor de Sterkste Schakel? Ze kunnen niet commercieel handelen, ze hebben niet geleerd om ondernemer te zijn en hun klanten zien ze na één, twee, misschien drie keer, succesvol werk nooit meer terug. Na één gesprek over verzekeringen, echo’s, nachtelijke autoritten, anticonceptie en zo staat het vast: deze vrouwen doen er alles aan om ongerustheid bij zwangeren – en hun mannen – weg te nemen. Zónder klantgerichtheid zijn zij nergens.
Annemieke Huising, Marjolijn van Houwelingen en Leonie Daniel proberen mij beleefd duidelijk te maken hoe de verloskundige praktijk in elkaar steekt (partner nummer vier – Marieke Hoogendoorn – was bezig met spreekuur en kon niet bij het gesprek zijn). “Alle verloskundigen in Nederland krijgen dezelfde vergoeding voor dezelfde set handelingen van de verzekeraars in Nederland. Wij kunnen niet concurreren in de traditionele manier van spreken: extra werk wordt gewoonweg niet betaald. Wij proberen natuurlijk wel zó ons best te doen dat mensen graag naar ons toe komen.”
Maar zelfs dat lijkt maar bijzaak bij waar het volgens Huising, Van Houwelingen en Daniel werkelijk om draait: “Dé dienst, hét product zo je wilt, dat wij leveren is de rust die voortvloeit uit vertrouwen. Bevallen is – zeker de eerste keer – een letterlijk onvoorstelbare gebeurtenis waar ál onze zwangeren anders mee omgaan. Naast onze kennis en ervaring die erop gericht is de natuurlijke gebeurtenis goed te laten plaatsvinden, zijn wij alleen maar bezig om de gevoelens van onze klant te doorgronden. Zij bepaalt hoe onze begeleiding vanaf het eerste contact plaatsvindt. Het is essentieel dat zij zich volkomen senang voelt bij het gehele verloop. Want als je gestrest bent, dan beval je niet. Stress belemmert en dan verloopt het niet prettig. Dat leidt dan tot frustraties en dat kan je hele welbevinden, en dat van je kind en je gezin beïnvloeden.” Deze vrouwen voelen een enorme verantwoordelijkheid om bij iedere zwangere precies datgene te doen waarmee die volledig rustig negen maanden en een bevalling kunnen doorkomen.
Zorg en ondernemerschap gaan niet helemaal samen. “Wij zijn weloverwogen zelfstandig, maar wij zijn nooit opgeleid voor ondernemerschap. Laat staan voor ambtenaar, terwijl het aantal regels, protocollen en administratieve verplichtingen in de loop der jaren flink gestegen is.” Het laten draaien van het bedrijf – een maatschap – staat mijlenver af van de zorgtaak. Maar zij nemen het er graag bij. En ook dat het zwaar werk is, met de noodzakelijke 24-uurs diensten.
Verloskundigen hebben verstand van vrouwen in de vruchtbare leeftijd. “Onder die paraplu valt ook seksuele voorlichting, advies en bijstand bij de kinderwens, bij ‘zwangerschapskwalen’, maar ook anticonceptie en natuurlijk borstvoeding. Misschien gaat ons beroep zich nog eens in die algemenere richting ontwikkelen. Voor nu zouden wij er al blij mee zijn wanneer iedere zwangere direct bij ons komt.”
Euromarkt 11
2408 BA Alphen aan den Rijn
De andere 9 genomineerden van Dienstverlening (< 5 medewerkers) in 2018.