apek administraties – omdat overzicht telt . . .
Dienstverlening (> 5 medewerkers) | 2022
Een beetje ondernemer in Leiden kent de broers Bert en Eimert van der Vliet van ZZ Leiden, Leiden Culinair, AMIGO, DIOK of De Pieterskerk. Als sport- en cultuurliefhebbers en als ‘huisleveranciers’ van administratieve diensten. “Boekhouden is onze specialiteit en daar helpen wij vele opdrachtgevers met liefde mee.”
“Wij houden het meest van arbeidsintensieve Midden- en Klein bedrijven. Die vinden wij leuk en daar kunnen wij onze diensten in de volle breedte inzetten.” APEK verwerkt bedrijfsadministratie, voert salarisadministraties, verzorgt belastingaangiften en stelt jaarrekeningen samen. “Alles dus behalve de accountantsverklaring, maar die is voor de meeste bedrijven ook helemaal niet nodig.” En wanneer een accountantsverklaring dan toch een keer nodig is – voor een subsidieverstrekker bijvoorbeeld – dan zorgen ze er wel voor dat die er komt.
“Het belangrijkste dat wij voor klanten kunnen doen is het op niveau brengen van administraties. Wij besteden de tijd eraan die zij er zelf niet voor hebben. Brengen orde aan, automatiseren het zoveel mogelijk en zorgen dat er zo min mogelijk geld wegsijpelt uit een bedrijf.” Is dat eenmaal geregeld dan behoeden ze ondernemers voor ‘rare sprongen’. “Een goede ondernemer is natuurlijk impulsief in het pakken van kansen. Maar wij vragen ze toch die met ons te bespreken, zodat wij bijvoorbeeld investeringen goed kunnen wegzetten.”
Maar het begint toch met de orde. De formule die zij van hun leermeester Planjé Accountants leerden was ‘F x M = EB’, “Futiliteit maal massa is enorm belang/bedrag; wanneer je een kleine vergissing maar vaak genoeg maakt, dan lopen de kosten enorm op. Wij jagen op futiliteiten.”
Van de twee broers is Eimert de man die zich het meest in het sociaal-culturele-sportieve leven van Leiden stort. Eimert: “Ik houd van mijn vak en heb échte belangstelling voor mijn klanten. Dus als ik ergens mijn gezicht laat zien en het gesprek komt dan toch op administratie uit – zelf begin ik er niet over, hoor – dan vraag ik graag door. Dat onthouden mensen en dan komen ze – soms jaren later – wel eens bij je uit met echt werk.” Bert gunt Eimert de tijd die hij besteedt aan de stad: “Het is een gezellig netwerk en het levert klanten op. Maar het levert ook goede relaties op met leveranciers van aanpalende diensten. Dat is enorm nuttig voor onze klanten.”
Bert is de man van de wet en regelgeving. Hij houdt de vakliteratuur bij en zorgt dat veranderingen zo snel mogelijk in het hele kantoor worden uitgelegd. “Wij hebben dertien toegewijde medewerkers, maar je kunt niet allemaal alle aanpassingen bijhouden. Daar gaan mijn extra uren dus in zitten.”
Ieder maand – bij de loonaangiften – en ieder kwartaal – bij de BTW-aangiftes – is het bij APEK toptijd. “Natuurlijk zorgen wij bij onze klanten voor maximale automatisering (met Twinfield). Maar het werk zit niet in de massa. De finesses zitten in de ontelbare uitzonderingen. Enerzijds de boekingen die wij niet thuis kunnen brengen, anderzijds veranderingen bij de klant. Tel daar dan de vele regels en regeltjes bij en je begrijpt dat wij hier telkens een leuke puzzel hebben.”
Ze hebben er kennelijk – met hun dertien toegewijde medewerkers – lol in aan de Rooseveltstraat.
Rooseveltstraat 18X
2321 BM Leiden