Eén gewone werkdag van Steven Wassenaar, zijn vader Theo en hun medewerkers lijkt niet zo bijzonder. Totdat je op de details gaat letten. Details die zijn gericht op de beleving van de klant.
“’s Ochtends om een uur of acht zet ik de auto’s waaraan gewerkt moet worden binnen. Dan staan ze klaar voor mijn collega’s. Wij hebben buiten een stuk of tien parkeerplekken. Sommige klanten zetten hun auto’s daar zelfs zonder enige aankondiging neer. Omdat ik al het werk met een beetje marge inplan vinden wij toch tijd om die auto’s mee te nemen. Dat doe ik opzettelijk zo, want ik wil nooit tegen een klant hoeven zeggen dat-ie over een week of drie terug moet komen. Terwijl onze planning wel voor die periode al vol zit.
Wanneer ik de auto’s heb binnengezet kijk ik of de garage er voldoende opgeruimd uitziet. Ik heb een hekel aan rotzooi en een nette garage ziet er gewoonweg leuk uit. Wij hebben de bruggen ruim uit elkaar gezet en alle losse gereedschap in één grote kastenwand tegenover de werkplekken opgeborgen. Met de vier grote glazen deuren geeft dat en lichte, luchtige indruk. De wand tussen onze receptie en de werkplaats is van glas. Onze klanten kijken dus zo de garage in. Dan is het fijn als het er opgeruimd uitziet.
Klanten die in de loop van de dag met kleine klusjes komen vraag ik of ze erbij blijven. De meeste vinden het dan leuk om even mee te lopen de garage in. Zo zien ze dat er aan hun auto gewerkt wordt. Ze maken het mee.
Voordat de auto klaar is voor de klant maken wij ze schoon. Ik kan er niet tegen als er nog rommeltjes of stoffigheid in de auto ligt. Daarna sturen wij ze langs de wasstraat. Dat is een kleine extra kostenpost die ons niets oplevert, maar waar wij wel veel waardering voor krijgen. Ik probeer meer op dat soort kleinigheden te letten, want volgens mij zijn die juist erg belangrijk.
Tegen het einde van de dag bel ik de klanten die hun auto’s kunnen komen ophalen. Dat plan ik altijd zo strak mogelijk. Opnieuw opzettelijk, omdat wij dan vaak net nog bezig zijn met de laatste dingetjes. Zo kan de klant zien dat wij met zijn auto aan het werk zijn.
’s Avonds doen mijn vader en ik het licht uit. Op onze mobiel zijn wij natuurlijk wel bereikbaar voor een aantal zakelijke klanten. Die helpen wij dan bij noodgevallen, want die kunnen wij echt niet stil laten staan. In de afgelopen zes jaar is onze garage trouwens meer dan verdubbeld in werk. En zoals het er nu uitziet gaat die groei nog wel even door.”
Autobedrijf Stipdonk bestaat al ruim vijftig jaar en begon als revisiebedrijf in Leiden. Vader Theo Wassenaar kocht het bedrijf in 1982 en verhuisde later – vanwege ruimtegebrek – naar Katwijk. Daar is het bedrijf inmiddels aan zijn tweede locatie toe, opnieuw vanwege ruimtegebrek. Sinds zes jaar werkt zoon Steven mee in het bedrijf. Hij kreeg vier jaar geleden de hele verantwoordelijkheid voor de werkplaats.
Valkenburgseweg 66
2223 KE Katwijk aan Zee