“Als je relatief moeilijke Franse automerken als Citroën en Peugeot – onze specialiteit – kunt onderhouden en repareren, kun je alle auto’s aan,” zegt Patrick Zwart, eigenaar van Autoservice Zwart in Alphen. Patrick staaft dit aan het feit dat hij een grote groep vaste klanten heeft die trouw en loyaal zijn aan zijn bedrijf.
Enerzijds komt de nominatie voor de Sterkste Schakel als een verrassing voor eigenaar Patrick Zwart. Maar anderzijds toch ook weer niet, want in de zes jaar dat zijn bedrijf nu bestaat, is het stabiel gebleven, ondanks de recessie, en scoort het hoge klanttevredenheidscijfers. Heeft Patrick hiervoor een verklaring? “Mensen hebben de afgelopen jaren de aanschaf van een nieuwe auto uitgesteld en zijn het bovendien zat om veel geld uit te geven aan duur onderhoud bij merkdealers. Daarvoor in de plaats zoeken zij naar kleinschalige bedrijven die voordelig zijn en minstens net zo deskundig.”
Bij die deskundigheid hoort, vindt Patrick Zwart, kwalitatief goed gereedschap en goede meetapparatuur. Bovendien heb je deskundige medewerkers nodig. De zes mensen die vanaf dag één bij Autoservice Zwart werken, zijn dat en hebben zich in de afgelopen zes jaar verder ontwikkeld in de techniek. En dat gaat door, want in september begint Zwart met de installatie van een plug-in in de auto, waarmee op afstand storingen kunnen worden verholpen. Ook is er na zes jaar een nieuwe website gelanceerd, die onder andere als platform voor online marketingacties fungeert. En nieuw is dat klanten een sms-bericht krijgen als de auto toe is aan een APK-keuring.
Maar het belangrijkste: Autoservice Zwart koppelt deskundigheid en techniek aan klantgerichtheid. Patrick: “We halen de auto op en brengen hem terug als die klaar is. En elke auto wassen we en stofzuigen we, ongeacht of het om een grote of een kleine beurt gaat. Klanten moeten er zo min mogelijk omkijken naar hebben. Maar wat ons het meest onderscheidt is het persoonlijke element. Ik ben er altijd en ken elke klant persoonlijk. We vertalen onze filosofie in onze slogan ‘betrouwbaar en betaalbaar’ maar het is meer dan alleen dat. Je kunt ons bedrijf het beste vergelijken met een kleine winkel waar je je uiterste best doet om het iedereen naar de zin te maken. Vandaar dat we ook aan koopbegeleiding doen. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe auto helpen we. Zij geven merk, kleur en beschikbaar budget op en wij gaan op zoek.”
De klantenkring bestaat niet alleen uit particuliere klanten. Autoservice Zwart onderhoudt ook de wagenparken van Van der Werff Groep, Mulder Betonbouw en Van Vliet Bouw, bedrijven op het bedrijventerrein waar Zwart gevestigd is, met elk een twintigtal bedrijfswagens. “Ontzorgen van de klant is het motto,” legt Patrick Zwart uit. “Ook deze auto’s halen we op, en bij pech gaan we er meteen naartoe en helpen we mensen snel weer op weg. Dat wordt enorm gewaardeerd.”
Koperweg 15
2401 LH Alphen aan den Rijn