Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2017
“Twee tot drie keer per jaar gaan we op ‘fietsvakantie’. Ook in onze vrije tijd fietsen we met vrienden. Eigenlijk zijn we de hele week met fietsen bezig,” zegt Chantal van Tol die samen met bewegingstechnoloog Joep van der Veer Bike-Zone runt, een fietsenzaak gespecialiseerd in sportieve fietsen zoals racefietsen, mountainbikes en toerfietsen.
“Een verklaring voor het succes? Dat zou ik eigenlijk niet weten,” blijft Chantal van Tol bescheiden, als haar wordt gevraagd naar het geheim van de speciaalzaak die eind 2003 het licht zag in Den Haag en die gestaag groeide de afgelopen dertien jaar. “We hebben geen strategisch plan waarin staat beschreven waar we over drie jaar willen of moeten staan. We doen gewoon ons ding.” En na enig nadenken: “Misschien komt het omdat we het gewoon leuk vinden wat we doen. We hebben van onze hobby ons werk gemaakt. We zijn zelf fietsers en vinden het leuk als we anderen blij kunnen maken met iets wat we zelf ook graag doen.”
Een paar momenten in de afgelopen jaren springen eruit voor Chantal. Ten eerste de beslissing om een tweede zaak te openen in Roelofarendsveen, dichtbij huis. Dat was in 2010. En ten tweede de verhuizing naar een groter gebouw met een mooie showroom aan de overkant van de straat toen het pand na anderhalf jaar al te klein bleek. Toen Chantal vervolgens blijvende gezondheidsproblemen kreeg, besloten zij en Joep de zaak in Den Haag over te dragen aan een nieuwe eigenaar en alleen in Roelofarendsveen verder te gaan met hun collega’s Dirk van Duijvenbode en Jack Noest.
Daar is het de zoete inval. Er zijn klanten die een halve dag in de winkel doorbrengen om te socializen, terwijl ze onderwijl klanten bezighouden die even moeten wachten. Chantal: “Het is hier altijd druk. Doordat we zelf alle vier ook fietsen en regelmatig aan tochten meedoen, kennen we heel veel mensen. Veel klanten worden in de loop van de tijd fietsvrienden. We wisselen ervaringen uit over geschikte vakantieaccommodaties of verwijzen door naar een bevriende manueel therapeut. Regelmatig nemen klanten ook gebak mee, als dank voor een snelle reparatie.” Lachend: “Dus we moeten wel veel fietsen. We benaderen iedereen op dezelfde manier. Winkel en werkplaats zijn een geheel waardoor klanten kunnen zien wat er met hun fiets gebeurt. Tegelijk zijn we zo ook alle vier multi-inzetbaar.”
Aan het eind van het gesprek vindt Chantal nog een verklaring voor het feit dat de zaak goed loopt: de deskundigheid van bewegingstechnoloog Joep van der Veer, zijn twintig jaar ervaring in de fietsbranche en dat in combinatie met persoonlijk service. Chantal: “We hebben een webshop maar daar laten we alleen zien wat we in huis hebben. Verkopen doen we vrijwel alleen in de winkel. En dat moet ook, want je hoort een fiets aan te passen aan iemands lichaam, zodat deze in de juiste houding op de fiets zit. Hetzelfde geldt voor de accessoires die we verkopen, zoals shirts, broeken, schoenen en helmen; die moeten goed en comfortabel zitten.”
De Lasso-Zuid 8a
2371 EW Roelofarendsveen
De andere 6 genomineerden van Detailhandel (< 5 medewerkers) in 2017.