haarambacht, hazerswoude
‘Ik wilde altijd al een eigen zaak. Dingen op mijn eigen manier doen!’ Nadine van der Lede kreeg twee jaar geleden haar zin. Ze nam de salon over waar ze zelf al vier jaar werkte en is nu al genomineerd voor de Sterkste Schakel. Wat maakt een kapper klantgericht? ‘Na een aantal banen als kapster vond ik het tijd om te proberen op eigen benen te staan, met een eigen idee over hoe een salon zou moeten draaien.’
‘Wij zijn in de salon met zijn vieren: twee medewerkers, een stagiaire en ik en hebben samen een uitstekende sfeer in de zaak opgebouwd. Die sfeer is volgens mij het belangrijkst.’ Het uitgangspunt waarmee Nadine haar eigen zaak is begonnen is het juiste contact met de klant leggen. ‘Jouw klant bepaalt wat je gaat doen. Commercieel kan het interessant lijken om de uitvoerigste behandeling aan te raden. Maar dat is korte termijn denken. Wij willen klanten die terugkomen. Voor uitvoerige behandeling óf voor een snelle knip- of stijlbeurt.’ En de beste manier om de klant rustig te laten vertellen wat zij of hij wil is het scheppen van een goede sfeer. ‘Wij geven de klant de tijd om lekker te gaan zitten en rustig te genieten van onze dienstverlening.’
Nadine heeft een gedegen kappersopleiding achter de rug, werkte al in een aantal zaken en gaf zelfs les aan een kappersacademie. ‘En dan ga je je toch ineens afvragen: is dit het nou?’ Dat was het dus niet. Toen ze de kans kreeg de salon in Hazerswoude over te nemen heeft ze nauwelijks geaarzeld. ‘Ik moest natuurlijk wel een businessplan maken voor de financiering. Het was spannend om daar de prognoses voor te maken.’ Die prognoses heeft ze in die eerste twee jaar al lang behaald. ‘Wij zitten er al ruim boven en hebben onze eigen naam al gemaakt in het dorp.’
‘Een goede kapster maakt haar eigen klantengroep. Met zijn drieën, Ria, Janine en ik, hebben wij in Hazerswoude en omgeving een fijne klantenkring. Zo fijn, dat wij iedereen aanraden om bij bezoek meteen een afspraak voor een volgende keer te maken, omdat je er anders misschien moeilijk tussenkomt!’
Hoe is dat haar in die twee jaar gelukt? ‘Wij zijn natuurlijk niet op nul begonnen. Een flink deel van de klantenkring was er al. Daarnaast hebben wij met het ‘high lighten’ ook een specialiteit waar wij als salon goed mee voor de dag komen. De goede sfeer in de zaak, de kwaliteiten van de kapsters plus onze specialiteit zijn snel de ronde gaan doen. Wij zagen meteen dat mensen hun familie en vrienden ook naar ons gingen sturen.’ Nadine is er hartstikke trots op dat ze dat met zijn drieeën – en af en toe een stagiair – goed hebben neergezet.
‘Wij knippen iedereen hier. Mannen, vrouwen, kinderen, jong en oud, bruidjes en boeren. Dat vinden wij ook belangrijk, want zo blijven wij all rounders in ons vak. Wij blijven ook de cursussen van onze leveranciers volgen om goed bij te blijven in het vak en in het toepassen van de nieuwste producten en technieken. Alle verschillende wensen van zo’n brede klantengroep houden ons scherp.’ Zo is ieder half uur bij HaarAmbacht anders. ‘Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad, dat ik voor mijzelf begonnen ben.’
Ambachtsplein 4D
2391 BD Hazerswoude-Dorp
De andere 6 genomineerden van Dienstverlening Klein in 2025.