Genomineerde: Holliflor

Internationaal Zakendoen | 2021

De truck waarmee Alexander Brussee wekelijks langs tientallen Engelse ‘florists’ rijdt staat dit jaar al een tijdje stil. “Daar worden wij op zichzelf niet heel blij van,” zegt broer Frans, “maar wij kunnen nu wel mooi zien hoe onze online-handel draait. En dat is heel behoorlijk!”

“Eigenlijk is dit jaar een soort experiment: kun je bloemen, planten en deco alleen met een site verkopen of heb je ook het menselijke element nodig?” Voor Alexander is het antwoord langzamerhand wel duidelijk: “Zolang onze klanten ons vragen wanneer ik weer langskom, weet ik dat de combinatie van online en persoonlijk ons prima past.” Brexit, corona, online handel . . life goes on

“Eerlijk gezegd is er niet zoveel onder de zon.” Alexander is niet heel erg onder de indruk van alle ontwikkelingen in de wereld en zijn branche. “Ik heb al sinds mijn 18e een eigen bedrijf en sommige klanten heb ik al sinds 1986. Iedere week laad ik het mooiste aanbod van de veiling in mijn truck en rijd ik langs tientallen vertrouwde adressen in Midden-Engeland.”

Hij vindt het prettige lui. “De Engelse mentaliteit spreekt mij aan. Ik verwacht trouwens niet veel van de Brexit. Wij hebben onze voorbereidingen – formaliteiten rond een Engelse BV en bank-rekening – op orde en kunnen straks ‘gewoon’ door met de handel.”

IMPULS AANKOPEN AAN DE WAGEN EN ONEINDIGE VOORRAAD ONLINE

De wisselwerking tussen online en lijn(rijden) bevalt de broers uitstekend. Frans: “Wij zijn partner van Heemskerk in Rijnsburg en putten voor de online handel uit hun enorme assortiment. Bestellingen kunnen wij meestal de volgende dag al laten bezorgen via een transporteur.” In de vrachtwagen is de voorraad wel eindig. Alexander: “Bloemisten willen natuurlijk ook graag zien en ruiken. Wekelijks stel ik de selectie zorgvuldig samen. Het is mooi werk om telkens met iets verrassends aan te komen. Ik ken de smaak van mijn klanten maar vind het toch mooi wanneer ik de auto goed leeg kan verkopen.”

‘JE MOET BLOEMEN HEEL NETJES INPAKKEN’

“Het grote voordeel van lijn rijden is dat je perfect oog houdt op de kwaliteit van de bloemen die je levert. Je hebt zelf de wagen beladen en je haalt het zelf tevoorschijn.” Volgens de broers is dat vaak hét probleem van de grotere handelaren. “Je moet bloemen heel netjes inpakken en dat is een flinke uitdaging voor de grote bedrijven. De bloemen die wij met de transporteurs meegeven pakken wij zelf in. En als het een keer niet goed aankomt dan sturen of brengen wij nieuwe.” Die extra tijd en moeite bij het verpakken betaalt zich volgens hen dubbel en dwars uit.

KLANTEN GENOEG

De vaste klanten van Holliflor sturen hen graag door naar andere belangstellenden. “Wij hebben niet te klagen over belangstelling, maar proberen voorzichtig te groeien. Wij bedienen liever minder klanten heel goed, dan veel klanten allemaal wat slechter.” Die klanten komen niet alleen uit Engeland, online is er ook groei uit Ierland, Zwitserland en Spanje. “Daar ga ik niet naartoe wanneer wij weer kunnen rijden, maar ik kan niet wachten tot ik weer naar Engeland kan.”


Contactgegevens van Holliflor

Laan van Verhof
2231 Rijnsburg

• Bel: 0031612787733 • E-mail: [email protected] • Website: holliflor.com