karhof carrosserieën – kwaliteit voor uw chassis

‘Wij zorgen dat onze klanten nooit leveringen of diensten hoeven af te zeggen’

Sector-winnaar Internationaal Zakendoen | 2022

‘Van de bakker op de hoek tot en met Coolblue en Albert Heijn: de carrosserrieën van hun bakwagens (tot 3,5 ton) komen bij ons vandaan.’ Tim Visser, sinds 2021 algemeen directeur, is er trots op. ‘Wij groeien hard en zijn nu – bijvoorbeeld – ook al bezig met volledig recyclebare bakken. Maar, nóg belangrijker, ná aflevering van de bakken zorgen wij met geautomatiseerd wagenparkbeheer dat je blijft rijden.’

Karhof bestaat als carrosseriebouwer al sinds 1938. ‘Eerst in Purmerend, sinds twintig jaar in Nieuw-Vennep en in 2017 kocht het bedrijf een extra productielocatie in Assen. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt nu in Nieuw-Vennep.’ Daar begon Visser zelf twaalf jaar geleden met een stage en begon een jaar later bij het onderdeel wagenparkbeheer. ‘Voor Karhof is de vervoerscapaciteit van de klant het belangrijkste: wij moeten snel de juiste bakken kunnen leveren en snel zijn bij schadeherstel, onderhoud en ombouw. Daaromheen ontstonden de diensten van wagenpark- en schadebeheer dat is ondergebracht bij ons zusterbedrijf DSG Wagenparkbeheer.’

Smalle straatjes, onervaren chauffeurs, stomme pech

‘Onze betrokkenheid bij de bakken van onze klanten eindigt niet bij de oplevering. Wij gaan voor de hele levensduur een contract aan om ervoor te zorgen dat de bakwagen maximaal inzetbaar blijft.’ Da’s ook hard nodig want bakwagens krijgen heel wat voor hun kiezen. Zelfs de beste chauffeurs hebben wel eens een té smal straatje, pakken dan een paaltje of hebben gewoon eens stomme pech. ‘Diensten of leveringen afzeggen door schade is slecht voor de business van onze klanten. Wij weten precies welke wagens wanneer onderhoud nodig hebben, ons schadeherstelbedrijf staat 24/7 klaar en met een speciale schade-app is de communicatie over schademeldingen razendsnel.’ De nieuwste stap in de automatisering van schadesignalering is een zelf ontwikkeld portaal met sensoren – Eyris – dat bakwagens binnen 8 seconden op schades scant. ‘Wíj krijgen het signaal onmiddellijk en kunnen dan reparatie met vervangend vervoer meteen organiseren.’

‘One-size-fits-all’ toch? Of niet?

In de ruim tachtig jaar van het bestaan gaat de productie van ‘bakken’ weer terug naar het begin. ‘In 1938 maakte Karhof koetsen op maat. Enkelvoudig maatwerk volgens de wensen van de klant. In de loop van de jaren werden dat standaardbakken. Inmiddels maken wij naast standaardbakken voor universeel gebruik ook weer series die aansluiten op speciale wensen. Bakken die groot genoeg zijn voor de Amerikaanse koelkasten van Coolblue bijvoorbeeld. Bakken met speciale vloeren, rails, schappen en beveiligingen.’ En om ook voor al die varianten een razendsnelle onderhoud of reparatietijd te kunnen garanderen houdt Karhof flinke voorraden materialen en onderdelen. ‘Door onze manier van werken maken wij de total cost of ownership bijzonder goed voorspelbaar – en wij bieden de laagste.’

Ook vooruitgang in productie

‘Omdat wij de vertaalslag maken van de wensen naar de klant naar de opbouw van de bak regelen wij ook de afstemming met de leverancier van de truck/chassis. Daarbij investeren wij nu tijd en geld in het ontwikkelen van sterke volledig recyclebare opbouwen. Dat wordt een kostenbesparing voor de opdrachtgevers die ook nog eens uitstekend past in optimale verduurzaming.’


Contactgegevens van Karhof Carrosserieën

Roggestraat 8
2153 GC Nieuw-Vennep

• Bel: 0252673242 • E-mail: [email protected] • Website: www.karhof.nl