la bodega ’87 – wijnspeciaalzaak & wijnbar 

Kwaliteit en sfeer in een unieke zaak in Alphen 

Detail- en Groothandel | 2022

Dennis van Veen verhuisde voor de liefde van Amsterdam naar Alphen aan den Rijn en bracht gezelligheid mee. ‘Mijn grootvader had een restaurant in Amsterdam en ik heb zelf gewerkt in de horeca, onder meer op Ibiza. Daar kennen ze de sfeer van de wijnbars: koop een fles om mee naar huis te nemen óf er meteen – met tapas – in de zaak van te genieten. Dat moest ook in Nederland kunnen!’ 

Samen met zijn vrouw Karin werkte hij het idee uit. Dennis zorgde voor de organisatie en het assortiment, Karin nam de styling voor haar rekening. Het effect? Ga vooral zelf kijken! ‘Wij zijn er erg tevreden mee en de aanloop is geweldig. Het hele idee dat hier mensen komen zitten na het winkelen werkt. Op donderdag-, vrijdag- en zaterdag zijn wij tot twaalf uur open en het zit vol.’ Karin en Dennis moesten alleen ‘even wachten’ tot het corona-gedoe voorbij was. ‘Wij zijn in juli 2019 gestart, dus tel maar uit. Terwijl overigens de wijnbar even niet van de grond kwam, ging het in de winkel meteen erg goed. Mensen wisten ons snel te vinden voor de wijnen die zij thuis wilden drinken.’ 

Wijn van klasse 

‘Toen ik naar Alphen kwam heb ik een rondje gelopen door het centrum, ik heb mensen aangesproken en ik kreeg de indruk dat er genoeg ruimte is voor een goede wijnspeciaalzaak. Via meerdere specialisten kopen wij ons assortiment in en met mijn ervaring in de horeca zorg ik dat die een goede kwaliteit en variëteit heeft.’ Het hele assortiment staat uiteraard ook op een complete webshop. Behalve flessen en doosjes biedt La Bodega ’87 ook wijnabonnementen: voor een vast bedrag per maand, seizoen of jaar stellen zij dan een selectie samen. 

Het ‘wijnbord’ in de bar 

De combinatie van alcohol schenken in een winkel is in Nederland nog steeds een beetje moeilijk geregeld. ‘Maar als het ergens mag zou dat toch hier moeten zijn.’ Dat is Van Veen dan ook gelukt. ‘Wij leggen de link tussen de voor- en de achterkant van de zaak onder andere met ons wijnbord.’ Dat bord is een menulijst gemaakt van de flessen die voor te koop zijn en achter geschonken worden. ‘Daarnaast kun je nog een fles uit de winkel naar een tafeltje in de bar meenemen en wij bieden een duoproeverij. Dan serveren wij voor twee personen zes verschillende wijnen en een borrelplank.’ 

Voor grotere gezelschappen bestaat de gelegenheid een eigen proeverij af te spreken. ‘Dan kies je zelf een (smaak)thema en dan ga ik schenken en vertellen.’ 

Nu de wijnbar weer open mag is Dennis al weer volop bezig de sfeer terug te brengen in de zaak. ‘Naast de proeverijen plannen wij alweer maandelijkse live muziekavonden in.’  

Is er eigenlijk een verschil tussen de winkelier en de wijnschenker? 

Het uitgangspunt van Dennis is dat hij zijn winkelklanten op dezelfde manier behandelt als zijn wijnbargasten. ‘Ik breng mijn afkomst uit de horeca mee en ben ervan overtuigd dat dat ook in de winkel de juiste manier van doen is. Je móet ervoor zorgen dat iedereen zich gezien voelt. Je moet ze vervolgens op de door hun gewenste manier bedienen. En je moet proberen een band te scheppen met de vaste gasten/klanten. Ook al gedraagt een klant zich in de winkel anders als in de wijnbar, onze service is dezelfde.’ 


Contactgegevens van La Bodega ‘87

Raadhuisstraat 410
2406 LE Alphen aan den Rijn

• Bel: 0172601519 • E-mail: [email protected] • Website: labodega87.nl