Detailhandel (< 5 medewerkers) | 2017
In 2010 zegde Leo van den Berge zijn baan als logistiek specialist bij een luchtvrachtbedrijf op en begon aan een lang gekoesterde droom: zelf een slijterij beginnen. Na een jaar nam ook zijn vrouw Anne-Marie ontslag van haar baan. Sindsdien groeide hun winkel uit tot dé speciaalslijterij van Boskoop en omstreken. Inmiddels is onder leiding van hun zoon Michele een tweede vestiging geopend in Zoeterwoude-Dorp. Waarom zij dat deden? “Drank is een feestelijk luxeproduct, het is verschrikkelijk leuk om mensen daar blij mee te maken.”
“Er komt geen derde vestiging hoor”, zegt Anne-Marie, wanneer ik vraag naar de toekomst, “Wij hoeven niet rijk te worden van onze winkel en willen graag het persoonlijke contact met de klanten houden.” Dat Leo’s Drankenhuis na zeven jaar al is uitgegroeid tot deze benijdenswaardige positie vind ik een stoer verhaal.
“Vanaf mijn achttiende jaar,” legt Leo uit, “wilde ik al in de horeca werken, liefst met een eigen café. In militaire dienst deed ik bevoorrading van kantines. Daarna bleef ik wel in de logistiek werkzaam, maar niet meer in de drank. Uiteindelijk heb ik het er na mijn veertigste gewoonweg op gewaagd. Ik was zeker van mijn zaak en dat is goed uitgepakt. De winkel die ik voor ogen had – zelfstandig, met een mooi assortiment – is er gekomen.”
Het scheelde overigens niet veel of de winkel was al twee jaar later gestrand. “In 2012 gingen de brug en de straat op de schop, zodat niemand meer bij de winkel kon komen. Wij zijn toen onmiddellijk gestart met thuisbezorging zonder bezorgkosten. Dat sloeg gelukkig aan en dat zijn wij blijven doen. En nu wij die ritten eenmaal maken is iedere bestelling extra meteen winst.” De klantenkring is gestaag doorgegroeid en bestaat niet alleen uit particulieren. “Wij leveren ook aan bedrijven, verenigingen en zelfs de kerk. Ook de horeca uit de buurt weet inmiddels de weg te vinden.” Terwijl Leo’s Drankenhuis groeit zijn slijterijketens als Mitra en Topslijter gestopt.
“Dé belangrijkste reden om een eigen slijterij te beginnen is het contact met mensen. Drank is een luxeproduct dat wordt aangeschaft om het leven te vieren. Dat bepaalt de stemming van de klant die hier in de winkel komt. Die komt een cadeau uitzoeken voor Sinterklaas of Vaderdag, een wijn uitkiezen voor bij een diner of de voor de nazit van een begrafenis de drank uitkiezen die in het testament is genoemd. Wij vinden het heerlijk om mensen daarmee goed te helpen.”
Leo en Anne-Marie groeien in hun vak: “Klanten ‘probeerden je weleens uit’ met een strikvraag over wijn. Daar kunnen wij steeds inhoudelijker op ingaan, en anders zeggen wij gewoon dat wij het ook nog moeten opzoeken. En omdat wij alsmaar beter de weg vinden in het aanbod krijgen wij steeds vaker te horen: ‘ik kon die fles nergens anders vinden!’”
Zijde 4
2771 EN Boskoop
De andere 6 genomineerden van Detailhandel (< 5 medewerkers) in 2017.