Sector-winnaar Internationaal Zakendoen | 2017
Mede-eigenaar en directeur Roderick de la Houssaye legt de lat voor zichzelf en zijn bedrijf hoog: “Mijn mededirecteur Diederik Antvelink en ik hebben voor Nedcargo grote ambities. Wij willen fors groeien in aantallen unieke producten en in het totale geografische bereik. Daarbij hebben wij ons gerealiseerd dat dat alleen lukt wanneer wij onze klanten bijzonder tevreden maken. Wij denken dat wij alle medewerkers hierin mee krijgen door die ambitie overduidelijk uit te spreken.”
De samenklontering van transportbedrijven als Van Uden, Alpherium, Food Express, Eurobrokers en anderen, heeft op 1 juni 2016 één naam gekregen: Nedcargo. Bij die ene naam hoort ook één strategie: “Nedcargo bestaat om veilig en efficiënt, voeding, drank en retail te bezorgen. Wij vinden het enorm belangrijk om één duidelijke focus te hebben. En die focus ligt niet alleen op het soort producten waar wij klanten mee kunnen helpen, het ligt ook bij innovatie. En wij innoveren door te kijken naar de momenten vóór en ná de handling en transport.”
“Het mooiste is om in samenspraak met de klant te komen tot nieuwe vormen van dienstverlening. Dat leidt tot oplossingen die goed zijn voor de klant en goed zijn voor ons. Zo is het gekomen dat wij voor veel klanten de hele accijnsadministratie doen. En sinds kort doen wij niet alleen het transport voor DiSaronno, maar ook de klantenservice. DiSaronno is een groot merk, maar de importeur in Nederland is een klein bedrijf. Dus nemen wij voortaan de orders aan van hún klanten, houden wij DiSaronno’s voorraad bij, stellen wij de facturen op en doen wij zelfs hun debiteurenbeheer. Dat noemen wij échte innovatie in logistiek en transport en wij verwachten er heel veel van in de toekomst.”
De derde pijler van de strategie van Nedcargo is het tegengaan van verspilling. “Tegengaan van verspilling is een tastbare doelstelling bij een bedrijf dat veel voedsel transporteert. Iedereen kan zich er iets bij voorstellen, want verspilling ontstaat door verlies, vertraging, verkeerde administratie, enzovoort. Wij zetten er structureel mensen op om in projectverband – mét de klant – te zoeken naar verbeteringen in alle onderdelen van het traject. Dat is een investering om verspilling tegen te gaan waarbij het grotere doel voor ons bedrijf natuurlijk ‘operational excellence’ is. Deze aanpak waarderen onze klanten inmiddels met een 8, dus die 9+ is geen onhaalbaar doel. Dat gaat ons nog wel lukken.”
Nedcargo heette voorheen Van Uden. Nedcargo is een logistiek en transportbedrijf met een speciale focus op ‘food, beverage (dranken) & retail’. Het bedrijf is in zestien jaar flink gegroeid door overnames en heeft inmiddels ruim 850 medewerkers op twaalf locaties, waaronder België, Rusland en China. “Maar wij zijn nog niet klaar”, zegt De La Houssaye, “onze doelstelling is om door te groeien tot wij zónder verspilling 100.000 afzonderlijke artikelen voor een markt van 500 miljoen klanten kunnen ‘handlen’.
Transportweg 20
2742 RH Waddinxveen
De andere 8 genomineerden van Internationaal Zakendoen in 2017.