Dit wordt een verhaal over de aantrekkingskracht van oranje koeien. Hans van Veen zet ze al jaren in ‘om een beetje op te vallen’: “Ze zijn gewoonweg leuk en ze helpen de weg wijzen naar mijn bedrijf.”
Wanneer je vanaf de Haagsche Schouwbrug in Leiden naar de wijk Stevenshof rijdt, dan kun je ze niet missen: vier of vijf koeien en kalveren in het gras voor de deur van Autoschade Van Veen. “Ik heb er zelfs een in de rotonde gelegd. En bij het huwelijk van Willem Alexander en Maxima zette ik er een op een rotonde in Wassenaar.” Wat heeft Hans van Veen met die dingen? “Ze vallen op! Iedereen kent ons bedrijf nu als dat met de koeien. Het is goede reclame.”
Veertig jaar geleden dacht Van Veen dat hij het beter kon dan zijn baas en begon hij zijn eigen bedrijf. Nu heeft hij vijftien mensen in dienst. “Met die koeien, maar ook met andere dingen, houd ik de sfeer erin. Goede sfeer vind ik belangrijk: het is goed voor de onderlinge band in het bedrijf en dus is het goed voor de klant die hier met zijn schade op de stoep staat.”
De eerste vraag waarmee die klanten worden opgevangen is dan ook: ‘Hoe gaat het met ú?’ “De schade komt op de tweede plaats, de mens gaat altijd voor.” Het is een stijl van werken waar iedereen in het bedrijf aan meedoet. Zozeer, dat als er een keer een klant terugkomt: “alle koppies omhoog komen. Dan staat er dus een team klaar om aan het werk te gaan.”
Van Veen weet ook klanten te trekken met échte vakmatige reclame. “Eens in de maand houden wij hier ‘deukjesdag’. Dan kan je voor € 15 je kleine deukjes laten wegwerken. Die deukjes nemen wij heel serieus, want ze zorgen er net voor dat je auto er niet meer knap uitziet.” Uiteraard vertellen zij de bezoeker dan graag wat zij bij grotere schade voor hen kunnen betekenen.
Zo haalt Van Veen nieuwe bezoekers over de vloer. Voor de grotere zakelijke contacten gaat hij zelf op pad. “De ‘gewone’ garagist vind ik de fijnste klant. Het zijn de vader-en-zoonzaken die zelf goed contact hebben met hun klanten en die hen graag perfect willen bedienen. Voor dat soort bedrijven zijn wij graag de achtervang voor schades.”
“Toen auto’s ABS-systemen kregen zeiden ze dat er geen grote schades meer zouden zijn.” Van Veen vertelt het lachend, “Dat heeft dus helemaal niets uitgemaakt. Parkeersensoren trouwens ook niet. Wat er wél veranderd is, is dat wij nu bumpers met parkeersensoren kunnen repareren.” Met backup van de ASN groep, waar Van Veen bij aangesloten is, kunnen zij alles aan.
“Maar ook gewoon met onze eigen ervaring: van de racewagens van Jan Lammers tot het uitdeuken van ‘het autootje van tante Sjaan’.” Van Veen is ijzersterk in schadewerk.
Kenauweg 2
2331 BB Leiden