Sector-winnaar Internationaal Zakendoen | 2021
Beddinghouse in Lisse ademt de sfeer van een atelier: in een modieus kantoor werken stylisten en designers met moodboards en ontwerpen. Maar áchter dat kantoor vind je hectares aan opslag van alle collecties in alle maatvoeringen voor de landen waar Beddinghouse de detailhandel bedient. “De combinatie van modehuis én voorraadhoudende distributeur maakt ons uniek in onze branche.”
Henriëtte van Beynum ís Beddinghouse. Zelf durft ze dat niet zo hardop te zeggen, maar wanneer je haar verhaal aanhoort is het geen vreemde conclusie. “Bij sales support en logistiek handelen collega’s iedere order perfect af. Marketing en sales zorgen voor key accounts en honderden klanten. En een team van 11 designers ontwerpt twee keer per jaar collecties.” Van Beynum introduceerde bij de oorspronkelijk traditionele groothandel de keuze om met eigen designers merklijnen op te bouwen. “In de periode van de bankencrisis hebben wij ook besloten onze eigen winkels af te stoten. Zo hebben wij in vijfentwintig jaar de zaak vormgegeven.”
De designers van Beddinghouse maken voor ieder merk twee keer per jaar een nieuwe collectie. “De uitgangspunten daarvoor noemen wij een ‘handschrift’. Daarbinnen variëren wij met kleuren, stoffen en dessins. Onze designers kijken daarvoor goed naar ontwikkelingen in de mode.” En voor een deel bepalen ze die mode dus ook. “Voor onze eigen merken als Kardol, Beddinghouse en KAAT Amsterdam zeker,” legt Van Beynum uit, “maar voor merken als Auping, Oilily en Rivièra Maison in nauw overleg.” Beddinghouse heeft in de loop van de jaren een merkenportefeuille opgebouwd waarmee ze in vrijwel de gehele retail vertegenwoordigd zijn.
“Dat is de tweede pijler van het succes van ons bedrijf. Want wij zijn ook ‘gewoon’ distributeur gebleven. Voor retailers, groot en klein, verzorgen wij voorraad en distributie.” En dat is een grote klus, zoals blijkt uit de enorme opslagruimte. “Hier ligt het textiel in alle soorten en maten, en dat kunnen wij direct uitleveren, naar de winkel of naar de eindgebruiker thuis.” Voor dat laatste zijn in de afgelopen jaren ook alle ICT-systemen opgebouwd. “De eindgebruiker koopt online bij de winkel van zijn keuze, maar wíj beheersen alles van scherm tot voordeur.” Beddinghouse is er totaalaanbieder voor grote en kleine retail mee geworden.
Het enige dat Beddinghouse niet zelf doet is de productie van de stoffen. “Die kopen wij in bij producenten uit bijvoorbeeld Pakistan, Portugal en India. Maar daar zitten wél ons eigen mensen die nauw samenwerken met de wevers. Kwaliteit en kleur worden dáár al gecontroleerd. Met dat directe contact zorgen wij voor verantwoorde productie. Sinds 2016 zijn wij partner van Better Cotton Initiative die werkt aan duurzame katoenverbouw met respect voor natuur en voor de boeren.” Het doel om plastic uit verpakkingen te weren biedt ook weer nieuwe mogelijkheden. “Wij ontwierpen prachtige kartonnen verpakkingen die ook nog mooier zijn voor de klant.”
Vennestraat 8
2161 LE Lisse