bloemboutique93
‘Op mijn elfde wist ik al dat ik een eigen bloemenwinkel wilde. Vanaf mijn veertiende heb ik in bloemenzaken gewerkt en sinds mijn 24e heb ik mijn eigen zaak.’ Dat bedrijf – Bloemboutique93 in Boskoop – is inmiddels allang de beginjaren, inclusief corona, voorbij en uitgegroeid tot een bloeiende zaak. ‘Behalve de fysieke winkel, heb ik een webshop, verzorg ik trouw- en rouwarrangementen en lever ik bloemen aan bedrijven en instellingen.’
‘Je kunt ze niets wijs maken, hoor,’ zegt Mariëlle Massar over haar Boskoopse klanten, ‘maar hun kwekerskennis ligt toch vooral bij planten, terwijl ik natuurlijk alles weet over bloemen.’ Ze heeft haar kennis en ervaring in de loop van vele jaren opgedaan. ‘Ik zit toch al bijna twintig jaar in de bloemen!’ In de winkel(s) waar ik werkte heb ik de ideeën opgedaan voor mijn eigen zaak. Soms wat ik wilde overnemen, soms wat ik anders wilde doen. Eén van die dingen is dat ik altijd zélf in de zaak wil staan. Dat is leuk voor de klant en zo komt de vertaalslag van wat de klant wenst en wat wij kunnen bieden het best tot stand. In een dorp hoor je gewoonweg als winkelier de persoonlijke aandacht voor de klant te kunnen bieden.’
Bij de opening in 2018 is Mariëlle meteen begonnen met het benaderen van bedrijven in de omgeving. ‘Dat contact begon overigens al in de winkel. Bloemboutique93 is hier in Boskoop de enige bloemenzaak, dus kregen wij ook meteen aanvragen van bedrijven voor bloemen bij verjaardagen van personeelsleden en voor de aankleding van recepties en kantoren.’ Inmiddels heeft ze vele vaste klanten onder bedrijven in de regio. Met een aantal daarvan is ze ook ‘meegegroeid’: ‘Wij hebben goede relaties gelegd en laten zien hoe wij blijvend goede kwaliteit kunnen leveren. Dan laten ze je niet los.’ Meer dan tweederde van haar omzet komt nu uit vaste klanten, zowel bij bedrijven als particulieren.’
Als vakvrouw is Mariëlle natuurlijk aangesloten bij de VBW, de brancheorganisatie voor bloemisten. Die leggen de lat voor hun leden hoog en sturen mystery shoppers rond om de kwaliteit van hun leden te beoordelen. ‘Wij kregen een 9! Daar ben ik hartstikke blij mee. Ze vonden onze winkel om door een ringetje te halen en waren tevreden over de kwaliteit en variatie van het aanbod.’ Het is een opsteker die bevestigt dat ze van wanten weet. ‘Je winkel is eigenlijk nooit af en ik wil dat ook iedere dag weer een beetje beter dan de vorige dag doen. Bijvoorbeeld door zorgvuldige inkoop, maar net zo goed door een kleinigheidje voor de kinderen van de klant. Of door goed op te letten of je de deur moet open doen voor een klant met een kinderwagen.’ Kleine dingen, die wel enorm gewaardeerd worden.’
‘Ik denk dat het altijd deze ene winkel zal blijven,’ geeft Mariëlle als antwoord op de vraag of het succes te kopiëren is. ‘Een goede bloemenwinkel is een speciaalzaak, daar kan je niet zomaar een tweede op een andere plek aan toevoegen. Ik verwacht zeker nog verder te groeien door nieuwe bezoekers, nieuwe bedrijven, het uitbreiden van het bezorggebied en steeds meer – zoals bloemen voor speciale gelegenheden – te betekenen voor bestaande relaties. Maar mijn persoonlijke inzet, en dus de herkenbaarheid van de zaak, vind ik daarbij erg belangrijk.’ Dat ze daarbij voor vele klanten ‘het bloemenmeisje naast de supermarkt’ blijft deert haar niet. ‘Dat geeft goed aan hoe centraal mijn winkel ligt.’
Burgemeester Colijnstraat 22g
2771 GD Boskoop
De andere 5 genomineerden van Retail Non-Food in 2025.