keukenstudio voorschoten
Marco van Leeuwen is nu al verknocht aan het vak. Vier jaar geleden nam hij het bedrijf samen met collega Ed de Jong over van Jan van Leeuwen (zijn vader) en Peter Keijzer. ‘Ed en ik schelen een generatie. Dat komt uitstekend van pas: zo kunnen wij klanten – indien gewenst – naar leeftijd verdelen.’
‘Voordat wij het overnamen was ik trouwens al vijf jaar werkzaam in het bedrijf. Bij mijn vader was ik al helemaal gevallen voor het vak. Het is mooi werk om mensen tot op de laatste millimeter de keuken te kunnen leveren die bij ze past.’ Die laatste millimeter is superbelangrijk, zegt Marco. ‘Helemaal in deze tijd, nu de trend is om de hele hoogte van een keuken te gebruiken. En die laatste millimeter móeten wij zelf komen inmeten, want zelfs tussen twee dezelfde woningen kan de feitelijke situatie al schelen.’
‘Een keuken die bij je past’ geldt ook figuurlijk. ‘Smaken verschillen en daar willen wij als speciaalzaak maximaal op inspelen. Dus werken wij met merken van kasten en werkbladen waarin onze klanten kunnen kiezen uit enorme aantallen fronten, grepen en texturen. Bovendien kunnen wij de fabrieken om maatwerk vragen, zodat de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn.’ Met die drie merken keukens kunnen ze dus ook een gevarieerde groep klanten bedienen:
‘Van veeleisende liefhebbers met een groot budget tot mensen met weinig ruimte. De meeste van onze klanten zitten daar ergens tussenin. En bij álle klanten hebben wij er plezier in om iets passend te ontwerpen en samen te stellen. Desnoods maken wij een combinatie van de verschillende merken. Die mogelijkheid bestaat gewoonweg niet bij andere keukenbedrijven.’
‘Komend jaar krijgen wij een nieuwe collega adviseur. Dan zijn wij met zijn vieren en daarmee gaan wij onze klanten nóg relaxter kunnen helpen met hun aanschaf.’ Relaxt kunnen adviseren vindt Van Leeuwen erg belangrijk. ‘Wij hebben de afgelopen jaren overuren gedraaid. De extra vraag door de coronatijd was plezierig wanneer je een zaak net hebt overgenomen, maar het was krap aan. Met de uitbreiding van het aantal adviseurs maken wij tóch nog meer tijd vrij voor onze klanten.’
De klanten van Keukenstudio komen vooral uit de Leidse regio. ‘Mijn vader zette in 1997 onder eigen naam een Leids bedrijf voort dat ooit bekend stond als Houtwerf keukens. Die naam (en reputatie) is nog steeds bekend in de buurt. Meer dan vijfentwintig jaar later is onze naam alleen maar wijder verbreid. Tevreden klanten van Den Haag tot Roelofarendsveen sturen hun familie, vrienden en kennissen naar ons toe. Wij vragen dat ook altijd aan belangstellenden. Uit nieuwsgierigheid, natuurlijk, maar ook om een goed beeld te krijgen van onze marketinginspanningen. Er zijn mensen bij die járen geleden al van ons gehoord hebben, maar nu pas toe zijn aan een nieuwe keuken.’
‘Als er iets is waar klanten blij van worden, dan is het nazorg,’ benadrukt Van Leeuwen. ‘Vraag op een verjaardag naar ‘keukenverhalen’ en er is altijd wel iemand met een slechte ervaring ná de plaatsing. Niet bij ons! Wij besteden net zoveel tijd aan de afhandeling en nazorg als aan het oorspronkelijke ontwerp. Wij leveren een ontwerp en de plaatsing, maar wij voelen ons ook verantwoordelijk voor jarenlang tevreden gebruik van de keuken.’
Koningin Julianalaan 46
2251 EA Voorschoten
De andere 6 genomineerden van Retail Non-Food in 2025.