holtman’s dierenspeciaalzaak – breed assortiment op 800 m2
Jolanda en Dolf, Roy, Sharona en Mandy, de hele familie Holtman werkt mee in de winkel. Samen met zes medewerkers runnen ze een enorme winkel – én een webshop – met duizenden, nee, tienduizenden, artikelen om honden, katten, konijnen, vogels, vissen en reptielen mee blij te maken. ‘En hun baasjes, natuurlijk.’ Want die baasjes zeggen wel dat ze voor hun dier naar de winkel komen, maar volgens de Holtman’s vinden ze een bezoek aan de winkel zelf ook erg leuk.
De winkel aan de Kerklaan in Sassenheim meet 800 m2!. Het is hun vierde winkel, nadat ze ooit in een winkeltje van 130 m2 waren begonnen. Die groei, terwijl de dierenwinkelketens en de tuincentra steeds groter werden, zegt al genoeg over hun ondernemerschap. Maar niet alles. ‘Met deze winkel vervullen wij onze wens om nóg meer ruimte te kunnen geven aan de dieren. Wij zijn hier twee jaar geleden in getrokken. Wij hadden toen, met de gelijktijdige ontwikkeling van onze webshop, ook kunnen denken de winkelruimte kleiner te houden. Maar dat sluit niet aan op hoe wij onze dieren willen verzorgen en onze klanten willen bedienen.’
Nu vliegen de vogels los in een volière en hebben de konijnen meters de ruimte. En uiteraard hebben de mensen nu ook de ruimte. ‘Niet alleen om rustig rond te lopen en net dat ene product te vinden dat ze zoeken. Ze hebben vanouds ook de ruimte om ons aan te spreken met vragen over hun huisdier. Daar nemen wij de tijd voor en daar hebben wij, met dertig jaar ervaring, ook voldoende kennis voor. Wij kennen bijvoorbeeld vele voedingsgerelateerde problemen en beantwoorden ook vragen over gedrag.’ Dochter Sharona heeft zelfs een paraveterinaire opleiding gevolgd. ‘Met de tijd en de aandacht die wij onze klanten en hun huisdieren gunnen hebben wij zelfs wel eens het commentaar gekregen dat wij ‘een heel emotionele winkel’ hebben.’
‘Wij leveren assortiment dat elders niet te krijgen is. Dat is grotendeels, maar nog lang niet allemaal, ook in onze webshop te vinden. Maar de winkel heeft nog steeds vele voordelen boven een webshop. Je krijgt hier advies, je krijgt meteen antwoord op je vragen, je kunt het product dat je zoekt in je handen houden en vergelijken met iets soortgelijks in het schap én – niet onbelangrijk: wanneer je je keuze hebt gemaakt kun je het meteen meenemen.’ Daarbij onderhouden ze zorgvuldige relaties met een keur aan leveranciers. ‘Wij voeren producten van veel meer leveranciers dan de tuincentra of de ketens. Dus is de keuze bij ons veel groter. En mocht een leverancier zijn spullen ook via die kanalen willen verkopen, dan nemen wij gewoonweg afscheid van ze.’
Holtman’s maakt klanten blij met advies en met assortiment. Ze maken ze ook blij met aandacht. ‘Een klant wil gezien en gehoord worden. Wij laten ze dus niet dwalen en knopen altijd een gesprek aan. Als wij niet hebben wat je zoekt, dan gaan wij het zoeken. Maar dat komt weinig voor. Wij lopen over het algemeen voorop.’ Bij dat voorop lopen móet het eigen merk graanvrije voeders genoemd worden. ‘Veel voeders zijn gebaseerd op graan, maar dat eten honden en katten van nature helemaal niet. Dus zagen wij daar veel problemen van voorbij komen. Wij brengen daarom zelf een hele serie graanvrije voeders op de markt. En wij zijn er trots op dat wij die door heel Nederland verkopen.’
Kerklaan 2
2171 GC Sassenheim
De andere 6 genomineerden van Retail Non-Food in 2025.